Egy szürke függöny előtt áll egy sötétbarna asztal, amin van egy egér, egy klaviatúra, egy váza és egy monitor, a monitoron egy ember látható, aki Facebook emblémás távcsőbe néz
A Facebook olyan funkciókat vezet be, amelyekkel a felhasználók jobban kontrollálhatják, hogy mi jelenik meg a hírfolyamukban.


Rég várt megoldás

A közösségi médiaóriást az elmúlt években rengeteg kritika érte a tartalommegjelenítési algoritmusa miatt. Ennek kiküszöbölésére teszt jelleggel olyan változtatásokat vezet be, amelyek segítségével az emberek testre szabhatják, „finomhangolhatják", hogy milyen bejegyzéseket jelenítsen meg számukra a platform.

Például az ismerősök, barátok, családtagok posztjai gyakrabban, az oldalak, csoportok tartalmai ritkábban kerülnek majd a szemünk elé. Ezen felül a már meglévő tartalomkorlátozási eszközöket egyszerűbb lesz megtalálni. Ez azt jelenti, hogy a „kedvencek", vagy a „szundi" menüpontok a beállítások almenüjéből átkerülnek egy könnyebben észrevehető helyre.

A tesztelést a világ több országában is elkezdtük, egyelőre a felhasználók egy kisebb százalékánál, de következő hetekben folyamatosan bővíteni fogjuk a funkciók elérését. Az újítások egy olyan folyamat részét képezik, amelynek célja, hogy az emberek jobban irányíthassák a hírfolyamukat, és többet lássanak abból, ami érdekli őket, illetve kevesebbet abból, ami nem.

-olvasható a Facebook közleményében.

Kinek van igaza?

A Facebook, azaz a Meta az elmúlt hónapokban komoly politikai nyomás alá került a rangsorolási mechanizmusai miatt. Az úgynevezett "elkötelezettség-alapú rangsorolás" hosszú ideje forró témának számít, sokan azzal vádolják az oldalt, hogy a megosztó és szélsőséges tartalmakat helyezi előtérbe.

Amerikai törvényhozók egy csoportja nemrég egy olyan törvényjavaslatot nyújtott be, amelynek célja, hogy a közösségi hálózatok lehetőséget biztosítsanak a felhasználóknak a platformok használatára mindenféle algoritmikus beavatkozás nélkül.

Ha ez megvalósulna, a Facebook sokkal közelebb kerülhetne eredeti verziójához. Az „ősidőkben", amikor a Facebookot tényleg csak egyetemisták használták kapcsolattartásra, egész egyszerűen csak az ismerősök bejegyzéseit jelenítette meg, a legfrissebbekkel az élen. Napjainkban ez már szinte elképzelhetetlen.

A Facebook szerint a felhasználók ezt valójában nem akarják. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a vállalat elvégzett egy kutatást, amelyből kiderült, hogy azok a felhasználók, akiknél kikapcsolták az algoritmikus ajánlásokat, kevesebb időt töltöttek az oldalon. Sokak szerint a Facebook ezt úgy értelmezi, hogy jobban tudja, mi kell az embereknek, mint saját maguk, de vélhetőn azért ellenzi a lépést, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a platformon. Az egyelőre kérdéses, az algoritmus milyen mértékben fogja felülírni az új beállításokat, de annyi biztos, hogy a Facebook nem fogja átengedni az irányítást a felhasználóknak.

The Conversation

Ne hagyd ki!