A világ legnagyobb konténerszállító hajótársasága megelégelte a globális ellátási lánc krízisét, és úgy döntött, hogy saját kezébe veszi az irányítást. A megoldást a légi szállítmányozásban látja.
Régóta tervben volt
A dán Maersk hajótársaság bejelentette, hogy 644 millió dollárért, átszámítva csaknem 200 milliárd forintért felvásárolja a német Senator International logisztikai vállalatot. A megállapodás remekül példázza a Maersk üzletpolitikájának átalakulását. Bevételei kétharmada továbbra is a hajózási iparágból származik, azonban gőzerővel azon dolgozik, hogy alternatív módon, például légi és szárazföldi áruszállítással, valamint háztól-házig terjedő logisztikai szolgáltatásokkal bővítse kínálatát. A Senator legnagyobb üzletága a légi szállítmányozással foglalkozik, így a felvásárlás tökéletesen illeszkedik a Maersk hosszútávú céljaihoz.
A COVID-helyzet csak felgyorsította azt a folyamatot, amit idővel amúgy is végre kellett volna hajtanunk. Nyilvánvalóan azért szorgalmazzuk ezeket az akvizíciókat, hogy egy olyan hálózatot alakítsunk ki, amelyet a közeljövőben jól tudunk majd hasznosítani. Bízunk benne, hogy a felvásárlás növekedést fog generálni
-mondta Vincent Clerc, a Maersk óceáni és logisztikai vezetője.
Flottabővítés
A várhatóan 2022 első felében záruló akvizíción felül a Maersk két új Boeing 777-es repülőgéppel, valamint három lízingelt teherszállító repülővel bővíti a meglévő, 15 vasmadárból álló flottáját. A bérelt gépeket már 2022-ben „hadba" lehet állítani, az új 777-esekre viszont 2024-ig várni kell. A teljes képhez hozzá tartozik, hogy a Senator International-nek is van hat saját repülője, így a Maersk kis híján megduplázta a teljes repülőgép-állományát. Clerc hozzátette, úgy tervezik, hogy a teljes teherszállító kapacitásuk egyharmadát saját, a maradék kétharmadot pedig kereskedelmi légitársaságok bérelt gépeivel fedeznék.
Bizakodó jövőkép
A globális ellátási lánc akadozás ellenére a Maersk elképesztően jó pénzügyi eredményeket tudhat maga mögött. A vállalat második negyedéves eredménye meghaladta az 5,1 milliárd dollárt, ami 200 százalékos javulást jelent a tavalyi, azonos időszak 1,7 milliárdos összegéhez képest. A bevételek 60 százalékos javulást mutattak a 2020-hoz képest, amelyek így elérték a 14,2 milliárd dollárt. Søren Skou, a Maersk vezérigazgatója úgy véli, a második negyedévben tapasztalt fellendülés a harmadik és a negyedik negyedévben is ki fog tartani. Éppen ezért arra számít, hogy a cég EBITDA-eredménye év végére elérheti a 19,5 milliárd dollárt, amire ráerősít a 11,5 milliárdos szabad cash-flow is. A cég célkitűzései között szerepel az óceáni üzletág fejlesztése és növelése is, elsősorban hosszútávú szerződésekkel. A dán óriás augusztusban jelentette be a Visible Supply Chain Management és a B2C Europe csomagküldő társaságok felvásárlását, ami szintén része az e-kereskedelmi szolgáltatásainak bővítését célzó terveinek