Miképpen gondolkodnak a jelenlegi gazdasági helyzetben a magyar kkv-k vezetői? Egy több mint 300 cégvezető részvételével végzett felmérés eredményei és tanulságai.
Borús jövő
A Cégmenedzser Szoftver és a Kereskedelmi Marketing Trendek által végzett kutatás szerint a magyar kkv-k több mint 80%-a borúsan látja a közeljövőt, és negatív gazdasági hatásokkal számol. Vannak cégek, ahol igyekeznek pozitívan felkészülni az előttük álló kihívásokra, ám vannak, akik szinte csak költségcsökkentésben gondolkodnak, és negatív irányú intézkedések sorát hozzák meg. Jó példa erre a kutatás marketingköltésekre vonatkozó eredménye. A felmérés alapján elmondható, hogy a cégek 13%-a visszavágja a marketinges kiadásait, ugyanakkor 27% nyilatkozott úgy, hogy igenis erősíteni fogja a marketingjét. Érdemes áttekinteni, milyen stratégiai pontok segíthetik a cégeket a gazdasági nehézségek átvészelésében.
1. Ne vágjuk meg a költségvetést
A negatív gazdasági hírek hatására a vásárlók bizalma is meggyengül. A döntési preferenciákban feltétlenül előtérbe kerülnek az árak, de ilyen időkben még fontosabbá válik a cégek hitelessége is. Ez nagymértékben függ attól, hogy hányszor kommunikál a vállalkozás és hogy az üzenete célba ér-e. A folyamatos kommunikáció hiányában, ha nem is azonnal, de fél éven belül érezhetően visszaesik a forgalom azoknál, ahol eddig is reklám segítette a forgalomnövelést. A magabiztos cégek azért is reklámoznak ilyenkor többet, hogy vevőt szerezzenek azoktól a versenytársaiktól, amelyek visszavágják a marketingköltéseket.
2. A meglévő vevőkre koncentráljunk
A recesszió a meglévő vevőket is megfontolásra készteti. Kutatások bizonyítják, hogy a meglévő vásárlók 68%-a nem az árak miatt hagyja el a beszállítóját, hanem a bizalmatlanság miatt. A gazdasági válság idején még nagyobb szükség van arra, hogy meglévő vevőinket ne veszítsük el, hiszen a legnagyobb profitot ők szállítják. Ezért viszonteladóinknak, céges vásárlóinknak adjunk támogatást (ez lehet például oktatás, előadás, szakmai segítség a stabilizálódásra), és lakossági vevőinknek is kedveskedjünk akár csak egy aprósággal. A sűrűbb kapcsolattartás, az odafigyelés kifizetődik.
3. Ragadjuk meg az aktualitás erejét
A krízis aktuális híreire mindig kiéhezett a közönség. Ezt kihasználva több érdeklődőt, és ezáltal több látogatót vezethetünk a honlapunkra. Például az egyik vállalkozás webinárt rendezett Balogh Levente (Cápák között) és Markovich Béla (Mapei Hungary Kft.) részvételével – ahol a két ismert üzletember elmondta, milyen lépéseket ajánlanak a válságban a vállalkozóknak. Vagyis az eseményen a cég nem a termékét, szolgáltatását hirdette, hanem segítséget nyújtott elismert szakemberek közreműködésével. Egy másik példa: egy elektronika cég nemrégiben közzétett egy tanulmányt, hogy mely háztartási eszközök fogyasztanak sokat a lakásban.
4. Vizsgáljuk felül az üzleti modellt
Az üzleti modellváltás több cégnél elkerülhetetlen. Egy vállalkozás például országosan egyedülálló módon havidíjat vezetett be a szolgáltatására, de van olyan logisztikai cég is, ahol átalakították a díjszabást, és a havidíjat kilométerdíjra változtatták. Győrben pedig megjelent az első pizza-automata. Érdemes tehát átgondolni, hogyan tudunk közelebb jutni a válság idején is a fogyasztóhoz, melyek a megváltozott igények.
5. Mérjük az eredményeket
A válsággal együtt végképp eljött az az idő, amikor egy cégnek rendelkeznie szükséges azzal a tudással és szoftverrel, amellyel pontosan tudja, hogy melyik reklámja működik, és melyik nem. Magyarországon is elérhető már olyan megoldás, amellyel sokkal eredményesebbé tehető a marketing. A költségek csökkentése kétségkívül könnyebb feladat, mint innovatívan gondolkodni. Mindkettő eredményes lehet, azonban aki hosszú távon gondolkodik és cselekszik, most kiváló lehetőségekhez és piacokhoz juthat.