A koronavírus-járvány ellenére abszolút értékben bővülni tudott tavaly a hazai média- és kommunikációs piac. A magyar médiaköltések legnagyobb arányban a digitális szektorban csapódtak le.
Sok százmilliárdos a piac
305 milliárd forintot tett ki tavaly a magyar „médiatorta”, ami 19,5 százalékkos növekedés 2020-hoz képest, azonban csak 17,9 százalékos emelkedés 2019-hez viszonyítva, amikor még a koronavírus-járvány jellemzően nem éreztette hatását a gazdaságban – írja a vg.hu a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségei adataira hivatkozva.
A kommunikációs szektor ennél is nagyobb volt 2021-ben - mintegy 524,2 milliárd forint. Itt 24 százalékos bővülést prognosztizáltak a megelőző év adataihoz képest, valamint 7,2 százalékos volt az ágazat gyarapodás a 2019-es számokkal összevetve.
Ki kell azonban emelni, hogy amíg abszolút értékben nőtt a piac, reálértékben 2019-hez viszonyítva a médiatorta hazai szeleteinek összteljesítménye 0,2 százalékkal, a kommunikációs torta 11,1 százalékkal csökkent tavaly.
Élen a digitális platformok
Az elmúlt két évhez hasonlóan a médiatortából a legnagyobb részt (nagyjából a harmadát) tavaly is a digitális-globális szektor harapta ki (101,8 milliárd forintot – ez 28,2 százalékos növekedés 2020-hoz és 43,7 százalékos emelkedés 2019-hez képest), például a Facebook és a Google. Második helyet szerezte meg a televízió, amíg a harmadik helyen a lokális-digitális tartalomszolgáltatók, negyediken pedig a sajtó végzett.
Gulyás János, az MRSZ elnöke szerint
„tavaly az állami reklámköltés növekedésének üteme megtorpant és a felerősödő politikai kommunikáció, például a tavaly őszi előválasztások környékén sem voltak meghatározó hatással a számokra. Az állami forrásokból származó megrendelések értéke, a társadalmi célú reklámok költéseit is figyelembe véve a tíz milliárd forinthoz közelítettek, ami a teljes piac 13 százalékát tette ki.”
Az idei várakozások
Gulyás János beszélt arról is, hogy idén az ukrajnai háború következményei, az energia- és élelmiszerárak emelkedése, valamint a forint árfolyama is hatással lehet a vásárlóerőre, így a magyar médiapiac alakulására. A reklámadó év végéig van felfüggesztve, valamint szabályozási kérdésekkel is foglalkoznia kell a Reklámszövetségnek. Az óriásplakátok elbontására viszont jövő év legvégéig kaptak haladékot.