Idén ősztől mindhárom hazai mobilszolgáltatónál a SIM cseréje a lakossági előfizető személyes eljárásán alapul. A csalások visszaszorítása érdekében a meghatalmazás már egyáltalán nem, vagy csak részben lesz elég - számol be a hvg.hu.
Csalók éltek vissza az eddigi rendszerrel
Az NMHH idén tavasszal ellenőrizte a szolgáltatók SIM-kártya-cseréjével kapcsolatos gyakorlatát. Előfordultak ugyanis olyan nagy anyagi kárt okozó visszaélések, amelyek az áldozatok banki visszaigazoló SMS-eihez való hozzáférésen alapultak. Ehhez a csalók először megszerezték az áldozatok személyes és banki adatait, majd azok birtokában egy kéttanús meghatalmazással SIM-cserét kezdeményeztek a szolgáltatónál arra hivatkozva, hogy az eddig használt kártya elveszett vagy már nem használható. Mivel ilyenkor a régi SIM-kártyát szinte azonnal deaktiválták, a bűnözők az új kártyára érkező SMS-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre, ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tízmilliós károkat okozva.
Változás a meghatalmazásnál
A szolgáltatók a hírközlési hatósággal együttműködve több lépésben is szigorították folyamataikat, így az ellenőrzés végére jelentősen csökkent a csalás esélye - írja a hvg.hu. Idén ősztől mindhárom szolgáltatónál a SIM cseréje a lakossági előfizető személyes eljárásán alapul. Az egyes mobiltársaságok eltérően szabályozzák a meghatalmazást:
- A Telenor az előfizető helyett eljáró személy meghatalmazását csak akkor fogadja el, miután ellenőrizte, hogy az eredeti SIM-kártya nem működik vagy zárolva van, mivel ezek indokolják a kártyacserét.
- A Vodafone-nál csak akkor intézkedhet meghatalmazott ilyen ügyekben, ha bemutatja a cserélendő SIM-kártyát.
- A Telekomnál lakossági előfizetők esetében meghatalmazással egyáltalán nem lehet eljárni.