Több oldalról támadja a Unió a Meta üzletpolitikáját
Fotó: Shutterstock

Nagy a tét Brüsszel és a Facebook csatájában

Megsérti az uniós trösztellenes jogszabályokat a Meta az Európai Bizottság (EB) szerint. Úgy látják, hogy torzítja a versenyt a cégcsoporthoz tartozó Facebook az online apróhirdetési piacon. Visszaél az erőfölényével, amit a közösségi oldalon lévő Marketplace ad.


Meggyűlt a baja a Facebooknak az Unióval

Vizsgálatot folytat az EB amiatt, mert a Meta a Facebook közösségi hálózatát összeköti a Facebook Marketplace online apróhirdetési szolgáltatásával.

Ez azt jelenti, hogy a Facebook-felhasználóknak nincs más választásuk, mint hogy hozzáférjenek a Facebook Marketplace-hez

idézi Margrethe Vestager, az Európai Unió trösztellenes vezetőjének közleményét a Portfolio.

Ha elegendő bizonyíték van arra, hogy a Meta megsértette az Európai Unió szabályait, akár a vállalat éves globális forgalmának a 10 százaléka is kiszabható rá bírságként. Azonban a cégóriás tagadja, hogy az üzleti gyakorlata versenyellenes lenne, és alaptalannak nevezi az EB állításait – írja a Reuters.

Több probléma is lehet

A Bizottság szerint Mark Zuckerbergék úgy is visszaéltek az erőfölényükkel, hogy egyoldalúan tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabtak a Facebookon vagy az Instagramon hirdető konkurens online apróhirdetési szolgáltatásokra.

Továbbá az EB aggályosnak tartja azokat a feltételeket is, amelyek felhatalmazzák a Metát, hogy a versenytársaktól származó hirdetésekkel kapcsolatos adatokat a Facebook Marketplace javára felhasználja.

Az sem tetszik, hogy célzott hirdetésekkel támad a Meta

Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a Meta cégcsoport nem kötelezheti a platformjai (például Facebook, Instagram, WhatsApp) felhasználóit arra, hogy engedélyezzék a szolgáltatásaikon belüli tevékenységeik alapján célzott hirdetéseket.

A Meta platformjain évek óta lehetősége van a felhasználóknak kikapcsolni a külső weboldalakon és alkalmazásokon belül követett tevékenységük alapján célzott hirdetéseket. Azonban nincs olyan opció, hogy ezt megtegyék a cégcsoport platformjain keresztül végzett tevékenységük után is.

Ahelyett, hogy a személyre szabott reklámoknál adott lenne az igen/nem lehetősége, a felhasználási feltételek elfogadásakor kell megadnia a hozzájárulást a felhasználónak a Meta közösségi szolgáltatásainál.

Bekeményít az EU

Sajtóinformációk szerint az EDPB egyelőre nem nyilvános döntése nem kötelezi a Metát a gyakorlata megváltoztatására, de kéri az ír adatvédelmi bizottságot (DPC), hogy a döntés tartalmát tükröző végzést adjon ki, jelentős pénzbírságot helyezve kilátásba. A Meta európai központja Írországban van, tehát a helyi hatóság a fő adatvédelmi szabályozó.

A cégcsoport korábban azzal érvelt a gyakorlata mellett, hogy közösségi szolgáltatásai minőségének a fenntartásához elengedhetetlen, hogy az értékesített hirdetésekhez felhasználják a felhasználóik tevékenységéről gyűjtött adatokat.

Most arra kényszeríthetik a Metát Európában, hogy kérje a felhasználók beleegyezését a célzott hirdetésekhez, vagy lehetőséget kínáljon a leiratkozásra.

Ne hagyd ki!