Piros Heinz ketchupok a polcokon fejjel lefelé és fejjel felfelé
Fotó: Shutterstock

A vevők a vesztesei a Tesco és a Heinz árháborújának

Néhány kedvelt Heinz-terméket már hiába keresnek a britek a Tescóban, miután a gyártó és az áruházlánc között árvita alakult ki.

A brand tulajdonosa, a Kraft Heinz az áremelésnél az emelkedő gyártási költségekre hivatkozik, és azt ígéri: a Tescóval közösen próbálnak gyors megoldást találni a problémára.

Nincs hova hárítani

Az áruházlánc azon az állásponton van, hogy „nem hárít át igazolhatatlan áremeléseket a vevőkre, és sajnálja, ha ez azt jelenti, hogy bizonyos termékek jelenleg elérhetetlenek” az üzleteikben.

Az elmúlt hónapokban az élelmiszergyártók emelkedő költségekkel voltak kénytelenek szembenézni, többek között az energia- és a nyersanyagárak növekedése miatt, ezért sok cég jelezte, hogy kénytelen lesz árat emelni a viszonteladók felé.

A szupermarketek – köztük a Tesco - azonban igyekeznek alacsony árakat kínálni vevőiknek, akik sokkal óvatosabban és visszafogottabban vásárolnak a megélhetési költségek növekedése miatt.

A BBC által megkérdezett szakértő, Ged Futter azt mondta, hogy egyre több gyártó mondja azt, amit a Heinz: „ha nem veszik át ezen az áron, akkor nem tudjuk tovább szállítani”.

Nem engedheti meg

Futter hozzátette, hogy a hasonló árviták a gyártók és a forgalmazók között sokkal gyakoribbak, mint azt a vevők elképzelik. Számtalan hasonló példát ismer arra, hogy a gyártó ilyen okok miatt szüntette meg a szállítást viszonteladók felé.

Szerinte a Heinz és a Tesco közötti vita azért kapott nyilvánosságot, mert a Heinz termékei annyira népszerűek, hogy utánpótlás biztosítása nélkül a polcok napokon belül kiürülnek.

Lesz megoldás, mert a Tesco nem engedheti meg magának, hogy ne tartson Heinz termékeket, és a Heinz nem engedheti meg magának, hogy ne legyen jelen a Tescóban

– mondta. Úgy véli, a kérdés csak az, hogy fog kinézni a megoldás.

Nincs mindig megegyezés

A brit Tesco korábban közölte, hogy a magas élelmiszerárak miatt kezdenek megváltozni a vásárlói szokások: az emberek kevesebbet járnak a boltba. Az Asda, amely Nagy-Britanniában a Tesco egyik riválisa arról a jelenségről számolt be, hogy egyre több vevő beállíttat a kasszánál egy 30 fontos (kb. 14 ezer forintos) összeghatárt, ami abba belefér, azt viszi haza.

Idén hasonló árvita alakult ki a Tesco és a Colgate fogkrém gyártója között, de az nem végződött megegyezéssel: a fogkrémet már hiába keresik a brit Tescókban.

Itt írtunk arról, hogy a Danone csökkenti termékskáláját az inflációs környezetben, néhány ízű és kiszerelésű joghurt gyártását megszünteti.


Ne hagyd ki!