Sorolunk a tankolás szempontjából nagyon drága országokat is
Fotó: Shutterstock

Országok, ahol 10-13 forintba kerül egy liter üzemanyag

Három ország van a világon, ahol 10 és 13 forint közé esik az üzemanyag átlagos literenkénti ára. Viszont több európai államban 800 forintból sem biztos, hogy kijön egy liter benzin. Sőt, Ázsiában találni olyan területet is, ahol átszámítva 1100 forint fölé ment az átlagár.


Óriási különbségek vannak a világ üzemanyagáraiban

Átszámítva 493,15 forint volt az üzemanyag literenkénti globális átlagára október 9-én. Magyarországon 630 forint volt átlagérték ezen a napon. A világon Iránban a legalacsonyabb az benzin ára, átszámolva 10,5 forint. A legdrágábban pedig Hongkongban adják a literét, durván 1131 forintnak megfelelő hongkongi dollárért. Tehát a két szélső érték közt mintegy 108-szoros az eltérés - áll a Global Petrol Prices összesítésében.

Jellemzően a világ szegényebb országaiban mozognak alacsonyabb szinten az üzemanyagárak, a gazdagabbakban pedig magasabban, de akadnak kivételek. A VG megjegyzi, például az Egyesült Államokban csupán 383 forintnak megfelelő dollár a literenkénti átlagár. Összehasonlításként ezen az árszinten kapható benzin Afganisztánban, Szudánban vagy Vietnámban is.

Visszatérve a szélsőségekre: Irán mellett különösen alacsony szinten mozog az üzemanyag ára Líbiában (11,2 forint) és Venezuelában (12,8 forint). A tankolásban legdrágább európai országok pedig Hollandia (814 forint), Monaco (826 forint) és Izland (844 forint).

A magyarországi üzemanyagárakhoz hasonló árszinttel (plusz-mínusz 10 forint) pedig például Ausztriában, Cipruson, Csehországban és Szerbiában találkozhatunk.

Nemzetközi dízelválságtól tartanak a szakemberek 

Egyébként a tél közeledtével gyorsan növekszik az észak-amerikai és európai kereslet az olajra, így egyre jobban támaszkodnak a régiók Kína üzemanyag-exportjára is. Különösen azóta, mióta szankciók vannak életben az orosz olaj- és üzemanyagimportra Oroszország ukrajnai agressziója miatt.

A mostani piaci aggodalmakat leginkább az táplálja, hogy az eurázsiai ország a fűtési szezon kezdete előtt betiltotta a dízelolaj kivitelét. Ráadásul a dízel ára már most is magas Európában és Amerikában a szezonális finomítók bezárása és az erős kereslet miatt.

Azonban némi reményt adhat az ellátási gondokkal küzdő országoknak, hogy Kína üzemanyag-exportja októberben körülbelül napi 519 ezer hordóval (bpd) növekszik. Emellett az ország dízelkivitele 2023 első kilenc hónapjában több mint a háromszorosára nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Viszont a gáz- és fűtőolajkészletek a világ több régiójában továbbra is kritikusan alacsony szinten vannak. Például az Egyesült Államok keleti partvidékén a finomítók készletei történelmi mélypontok közelében mozognak. A helyzet mindemellett rávilágít a globális olajpiac jelenlegi kínai kitettségére is.

Ne hagyd ki!