A kínai gyártó alapító-vezérigazgatója, Lei Jun beszélt a cég ambiciózus terveiről a szokásos, éves tájékoztatóján, amely idén egybeesett a cég első okostelefonjának tizedik évfordulójával. Lei Jun kifejtette, hogy elsődleges céljuk az okostelefon-piac második helyének megőrzése, de ezzel egyetemben három éven belül reálisnak tartja, hogy átvegyék a vezető szerepet az aktuálisan regnáló Samsung-tól.
Komoly újítások várhatók
A vezérigazgató közvetlenül a Xiaomi új termékpalettájának bevezetése előtt vázolta fel a cég terveit. A Xiaomi hamarosan új okostelefonnal, televízióval, tablettel és számítógéppel örvendezteti meg a rajongóit. A cég továbbá bemutatta a CyberDog nevet viselő, kutyára hasonlító, forradalmi négylábú robotját is. A 3 kilogrammos robokutya a Boston Dynamics találmányára hasonlít, annyi különbséggel, hogy a kínai „háziállatot" már 460 ezer forintért meg lehet vásárolni szemben a Dynamics 22 millió forintos ajánlatával. A CyberDog képes bizonyos feladatokat ellátni, sőt, még arcfelismerő funkciót is kapott a kiskutya.
A Xiaomi emellett az elektromos járművek piacára is kacsintgat, amelybe év elején már be is invesztált több mint 10 milliárd dollárt. A gyártó 2023-ban tervezi piacra dobni az első Xiaomi villanyautókat.
Kanyarban előzve
Az elmúlt években az okostelefonok piacát egyértelműen a Samsung és az Apple uralta. Mind a kettő vállalat remek időszakot tudhat maga mögött. Koronavírus-járvány ide vagy oda, tavaly is óriási volt a kereslet az elektronikai eszközökre, így az okostelefonokra is. A legnagyobb gondot a chip-hiány jelentette, de az óriásvállalatok több-kevesebb sikerrel meg tudtak ezzel birkózni. A 2020-ban tapasztalt vásárlási hullám idén tovább fokozódott, amely a második negyedévben érdekes eredményeket hozott. A Xiaomi beelőzte az Apple-t.
A globális piac dobogója jelenleg így néz ki:
- Samsung, 19 százalékos részesedés
- Xiaomi, 17 százalékos részesedés
- Apple, 14 százalékos részesedés
A Xiaomi alapvetően két dolognak köszönheti a sikereit. Egyrészt a tengerentúli terjeszkedésének, másrészt az árszabásának. A Xiaomi átlagosan 40-75 százalékkal olcsóbban adja a termékeit, mint az Apple, vagy a Samsung. A cég sajátos üzletpolitikát követ. Rendkívül alacsony haszonkulccsal dolgozik, mégis kiváló minőségű termékeket gyárt. Ez imponál a vásárlóknak, akik remek telefonokat vásárolhatnak, megfizethető áron. Persze ezt azt jelenti, hogy a gyártónak tetemes mennyiségű telefont kell értékesítenie, hogy nyereségesen működjön.
Az ellenszél sem akadály
A Xiaomi annak ellenére is hozta az eredményeket, hogy Washington enyhén szólva megtépázta a renoméját. Korábban a Pentagon kínai katonai irányítású vállalatnak nevezte a Xiaomi-t, és azzal gyanúsította, hogy aktívan részt vesz Kína „katonai-polgári fúziós stratégiájában". Ezekből kiindulva Donald Trump elnökségének utolsó heteiben feketelistára tette a vállalatot. Ez nagyjából annyit jelentett, hogy az amerikai befektetőknek megtiltották, hogy részesedést vegyenek a cégben, a Xiaomi-t pedig eltiltották az amerikai technológiáktól. Vagy legalábbis korlátozták az elérést. A határozat 20 százalékos árfolyamesést eredményezett a vállalatnak. A Xiaomi perre vitte az ügyet.
A vállalat arra hívta fel a figyelmet, hogy a szavazati jogok 75 százalékát a két alapító birtokolja, akiket semmilyen bizonyítható szál nem köt a kínai katonasághoz. Az meg már csak hab a tortán, hogy a cég 3 legfontosabb befektetője amerikai vállalat.
Márciusban ideiglenesen szüneteltették a kínai cég korlátozását a „helyrehozhatatlan károkozás" elkerülése végett, idén májusban teljesen és végérvényesen levették a vállalatot a tiltólistáról.