Az életéért küzd a korábbi sikercég

A Zoom videó-konferenciás alkalmazás a koronavírus-járvány időszakának sztárja volt, a pandémia lecsengése után azonban töredékére esett vissza a felhasználóinak a száma és a részvényeinek az értéke. Most úgy tűnik, mentenék, ami menthető: új szolgáltatásokkal jelenhet meg a platform a piacon.


E-mail- és naptárszolgáltatást indíthat a Zoom

Új utakat kereshet a boldoguláshoz a kaliforniai székhelyű Zoom Video Communications vállalat a videó-konferenciás szolgáltatásain túl. A koronavírus időszakában az IT piac hatalmas sztárja volt a Zoom kommunikációs applikáció, azonban a pandémia lecsengésével hanyatlani kezdett a népszerűsége – írja a The Information.

Viszont a legfrissebb hírek szerint egy saját e-mail és naptárszolgáltatás elindításán dolgoznak, valamint készítik az ezekhez szükséges okostelefonos klienseket. Az egyelőre Zmail és Zcal néven emlegetett szolgáltatásokat idén novemberben a Zoom éves konferenciáján, a Zoomtopia-n jelenthetik be.

A platformjuk bővítése lényegében a Zoom túlélésének az egyetlen esélye lehet, hiszen a közelmúltban jelentősen megcsappant a felhasználói és a befektetői lelkesedés iránta. Ennek legfőbb oka, hogy manapság a két legfőbb versenytársa, a Microsoft és a Google is sokat fejlesztettek a hasonló kommunikációs szolgáltatásaikon, amelyeket csomagokban kínálnak más programjaikkal együtt.

Összement a koronavírus-járvány sikercége

Mi is írtunk róla, hogy a Zoom-ot 2011-ben alapították, 2017-ben pedig már egymilliárd dollár fölé értékelték. A startup 2019 áprilisában lépett a tőzsdére, nagyjából egy évvel azelőtt, hogy a fél világ karanténba kényszerült, és hirtelen óriási szükség lett olyan platformokra, amelyek segítik a kapcsolattartást például a családdal, a barátokkal, a munkahellyel, vagy éppen meg lehet tartani velük az iskolai órákat.

A Zoom felfutását jól mutatja, hogy amíg 2019 decemberében 10 millióan használták, 2020 áprilisában már 300 millióan. A cég árbevétele 326 százalékkal, 2,6 milliárd dollárra nőtt, a nyeresége pedig 22 millióról 672 millióra ugrott ekkoriban egyetlen év alatt.

A befektetőinek az üzleti modellje is vonzó volt a Google-től vagy a Microsoft-tól való függetlenség mellett. Az egyszerű felhasználók ingyen használhatták az appot, a céges csomagokkal viszont nagyot kaszáltak.

A Zoom 2020 októberében érte el a csúcsát, amikor a februári 89 dolláros részvényárfolyamához képest 559 dolláron jegyezték. Külön érdekessége ennek az időszaknak, hogy mellette a hasonló nevű vállalkozások részvényei is jelentősen drágultak.

Onnantól viszont folyamatos értékcsökkenés jellemezte a Zoom részvényeit. Tavalyelőtt decemberben már csak 337 dollárt ért, 2021 utolsó hónapjában 184-et, jelenleg pedig 80-at. A részvények összértéke is csökkent ebben az időszakban. Két éve decemberben 96 milliárd dollárt tettek ki, a tavalyi évet 55 milliárdon zárták, jelenleg pedig 24 milliárdot kóstálnak. A napjainkban tehát kevesebbet ér a vállalat, mint a pandémia kitörése előtt.

The Conversation

Ne hagyd ki!