A rakománya - 26 ezer tonna kukorica - sorsa is bizonytalan

Augusztusban indulhatott újra a gabonaexport Ukrajna fekete-tengeri kikötőiből. A háború kitörése óta az első gabonaszállító hajó, amely elindulhatott keleti szomszédunktól, a Razoni volt. Valaki azonbankikapcsolta a nyomkövetőjét, így a hajónak és a gabonának is nyoma veszett.


Megnyílt a gabonafolyosó

Mint arról korábban írtunk, az orosz invázió kezdete óta augusztus 1-én indult először gabonát szállító hajó ukrán ellenőrzés alatt álló kikötőből, jelen esetben Odesszából egy, a fekete-tengeri biztonságos áthaladást garantáló megállapodás értelmében. A szerződést Ankara, Kijev, Moszkva és az ENSZ írta alá a gabona- és a műtrágyaexportról júliusban. A dokumentum lehetővé teszi a tranzitot a csornomorszki, az odesszai és a pivdennyii kikötőkből.

Eltűnt a Razoni

A szerződés értelmében a háború kezdete óta az első gabonaszállító hajó amelyik elindulhatott Ukrajnából a sierra leonei zászló alatt hajózó Razoni volt 26 ezer tonna kukoricával. Az AP News tudósítása szerint a hajót Isztambulban ellenőrizték, majd ismét útra kelt. Az eredeti úti célja, Libanon azonban megtagadta a rakománya átvételét, mert a megbeszéltnél később ért oda.

Ezután a Razoni nyomkövetőjét kikapcsolták, és már három napja nincs is hír a hajóról. Az utolsó pozíciói alapján Oroszország egyik szövetségese, Szíria felét tarthatott. A közel-keleti ország konfliktuszóna, és nemzetközi szankciók alatt áll. Ukrajna többször megvádolta, hogy lopott ukrán gabonát importál.

Nem csak egy hajó indult útnak

Nincs információnk a hajó és a rakománya helyzetéről. Azt tudjuk, hogy a szállítmányát már többször továbbértékesítették. (…) Nem vagyunk felelősek a hajóért és kukoricáért, miután az elhagyta Ukrajnát

- idézi Ukrajna bejrúti nagykövetségének a közleményét a portál.

A tájékoztatójuk megjegyzi, hogy nem a Razoni volt az egyetlen gabonaszállító, amely a közelmúltban elhagyta az ukrán partokat. Eddig összesen 16 jármű indult útnak, mintegy 450 ezer tonna mezőgazdasági termékkel.

Egyébként a fekete-tengeri régiót a világ kenyereskosarának nevezik. Innen indulnak útnak Ukrajna és Oroszország kulcsfontosságú búza-, kukorica-, árpa- és napraforgóolaj-szállítmányai elsősorban Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia elmaradottabb országaiba. Azonban a becslések szerint idén 20 millió tonna gabona ragadt Ukrajnában a fél éve tartó háború miatt.

The Conversation

Ne hagyd ki!