Egy egyezmény részeként Ukrajna és Oroszország újrakezdte a gazbonaszállítást a Fekete-tengeren a napokban. A két országból érkező búzaszállítmányok mellett a világpiac számíthat az orosz káliumra is, aminek a műtrágyaágazat számára különösen fontos fejlemény.
Megnyílt a gabonafolyosó
Az orosz invázió kezdete óta hétfőn indult először gabonát szállító hajó ukrán ellenőrzés alatt álló kikötőből, jelen esetben Odesszából. A szállítót további kargók is követni fogják egy, a Fekete-tengeren történő biztonságos áthaladást garantáló megállapodás értelmében. A szerződést Ankara, Kijev, Moszkva és az ENSZ írták alá a gabona- és a műtrágyaexportról júliusban. A dokumentum lehetővé teszi a tranzitot a csornomorszki, az odesszai és a pivdennyii kikötőkből – írja a török védelmi minisztérium tájékoztatására hivatkozva a Reuters.
A megállapodás egyben kijelölte egy leendő békemegállapodás kereteit is. Ez alapján Ukrajna keleti karéja egészen Mikolajivig orosz kézbe kerülhet, azonban Odessza és a tőle délre fekvő kikötők az ukránoké maradhatnak – írja a Mezőhír.
Orosz szállítmányok is érkeznek
A szerződés értelmében nem csak Ukrajna szállíthat gabonát, hanem orosz műtrágya- és gabonakargók is biztonságban útra kelhetnek a Fekete-tengere. A világkereskedelem 20 százalékát adó orosz káliumból tehát ismét részesülhet az európai mezőgazdaság, valamint a búzaárakat is csökkenhetik átmenetileg, miután Oroszország rekordtermést ért el az idén.
Gondok az ukrajnai mezőgazdasági termeléssel
Tegnap írtunk róla, hogy Ukrajnában a konfliktus hatására - a becslések szerint - a mezőgazdasági területek legalább egyötöde esett ki a termelésből. A lakossági kereslet csökkenése miatt pedig az ukrán vállalatok az exportot tekintik fő prioritásuknak. Ehhez az Európai Unió is segítséget nyújt, hiszen eltörölte az ukrán terményekre vonatkozó importvámokat és kvótákat.
Azonban más problémákkal is meg kell küzdenie a keleti szomszédunk mezőgazdaságának. Az Agroinform cikke szerint Ukrajnában ugyan megkezdődött az aratás, de nagyon kevés kombájnos áll rendelkezésre, mivel jelentős arányban ők ülnek a harckocsik volánja mögött. Most azonban ezer-kétezer kombájnvezetőre lenne szüksége az ukrán agráriumnak.
Ezeket a szakmunkások a katonai parancsnokság is kivezényelheti a szántókra dolgozni. Ekkora létszámnak a kivonása a harcokból nagyjából másfél hónapra nem kellene, hogy hadászati problémát okozzon, viszont nehezen megszervezhető.