Három hajó szállíthatja a lopott ukrán gabonát a Földközi-tengeren - a kép illusztráció

Műholdas képek mutatják a lopott ukrán gabonát szállító orosz hajót a Földközi-tengeren. A szállítót a szíriai Latakia kikötőjében kapták lencsevégre.



Így működik a feketekereskedelem a gabonapiacon

A Matros Pozynich orosz kereskedelmi hajót, miután kikapcsolta a helyzetmeghatározó berendezését, április végén sikerült műholdfelvételeken azonosítani Szevasztopolnál, a Krím félszigeten. Hírszerzési adatok szerint a Matros Pozynich azon három hajó egyike, amelyek nem állnak nemzetközi szankciók alatt, és részt vesznek az ellopott ukrán gabona nemzetközi szállításában és értékesítésében – írja az Agroinform.hu.

A hajót később – mintegy 30 ezer tonna gabonával megrakodva – az egyiptomi Alexandria kikötőjének közelében fedezték fel. Az ukránok figyelmeztették Egyiptomot, hogy az áru, amit szállít lopott, ezért a Matros Pozynich nem kapott engedélyt a kikötésre.

A hajó a helyzetjelzői nélkül folytatta útját, majd május 5-én a tankertrackers.com és a Maxar Technologies képei szerint végül a szíriai Latakia kikötőjébe érkezett meg. A portál megjegyzi azt is, hogy Szíria nagyon jó kapcsolatokat ápol Oroszországgal.

Felvételek a Matros Pozynich-ról Latakia kikötőjében

Feketén megy a fekete arany is

Korábban EBBEN a cikkünkben írtunk róla, hogy hatszorosára emelkedett a közelmúltban az olyan esetek száma, amikor orosz olajtankerekórákra kikapcsolták a jeladójukatés eltűntek. A szakember szerint ez egyértelműen annak a jele, hogy az oroszok feketén próbálják eladni egyebek mellett az olajukat, így játsszák ki a nemzetközi szankciókat.

Ez a gyakorlat azonban nem csak a nyersolaj-szállítmányok esetében erősödött meg, hiszen például egyéb olajtermékeket szállító orosz hajók is gyakran eltűnnek a radarról. A Windward mesterséges intelligencián alapuló nyomkövető rendszere egy hét alatt 33 ilyen esetet is regisztrált, ami 236 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.

Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma 2020 óta figyelmeztet arra, hogy úgy próbálják az érintettek kijátszani az egyes kereskedelmi szankciókat, hogy az éjszaka folyamán a szállítóhajók olajrakományát átszivattyúzzák egy másikra. Ez egyébként nem csak az olaj esetében lett feketepiaci gyakorlat, a szénszállítmányokkal is trükköznek.

The Conversation

Ne hagyd ki!