Ehhez hasonló LNG-tankerek szállítják a gázt Európába

Ázsiába tartó, cseppfolyósított földgázt szállító hajókat irányítottak át Európába a napokban. Azért kellett irányt váltaniuk a hajóknak, mert az öreg kontinensen hajlandóak voltak többet fizetni az árujukért, mint az eredeti ügyfeleik.


Új gázszállító tankerek Európa partjainál

India déli csücskétől kellet visszafordulniuk az amerikai földgázt szállító LNG-tankerhajóknak Európa felé. Ennek oka az volt, hogy miután az öreg kontinensen rendkívül megnőtt a földgáz ára, az itteni vevők hajlandóak voltak rálicitálni az eredeti, ázsiai ügyfelekre. Azonban nem ez az egyetlen, meglepő esemény a globális gázpiacon: tíz év után először ausztrál LNG-t szállító hajók is európai kikötőkbe tartanak. A szuperhűtött és cseppfolyósított gáz a későbbiekben erőművekben termelhet áramot. Az események alakulásában közrejátszhatott az is, hogy Ázsia már feltöltötte gáztárolóit, így könnyebben el tudja engedni a neki szánt rakományokat - írja az infostart.hu.

Az európai kikötök egyébként 15-20 cseppfolyósított gázszállítmányt várnak a napokban ágazati elemzők szerint. Ezekre hatalmas szükség van, hiszen nélkülük, ha hidegebbre fordul az idő a kontinensen, komoly válság alakulhatna ki gázhiány miatt – mondták a szakértők.

A szakértők emellett azt sem tartják kizártnak, hogy mivel az európai gázárak rendkívül magasak, egyes ázsiai vevők is exportálhatják a kontinensre azt a földgázt, amit maguknak vásároltak.

Európában hatszorosára emelkedett a földgáz ára egyetlen év alatt. Ebből kifolyólag csak az Egyesült Királyságban több mint 20 gázszolgáltató ment csődbe. A hatóságok ezért megemelték a gázárplafont, így tették lehetővé a számlák további emelkedését.

Európi bonyodalmak

Európában a földgáz egyébként 23 százalékkal drágult csak kedden, ezzel elérte az 1800 dolláros szintet ezer köbméterenként. Az áremelkedést az válthatta ki, hogy az orosz Gazprom leállította Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül a gázszállítást Németországba. Orosz források szerint a gázipari óriásvállalat ráadásul csak a vezetékkapacitásainak 21 százalékát kötötte le Európa irányába januárra.

Ennek az előzménye pedig az, hogy Németország már gátolni próbálja a számára - a tervek szerint - a jövőben földgázt szállító Északi Áramlat-2 orosz vezeték engedélyezését. Nyugati államok ugyanis a csővezeték üzembehelyezésének akadályozásával akarják büntetni Moszkvát az ukrán határon kialakult feszültség miatt. Emellett vád érte az oroszokat amiatt is, hogy nem hajlandóak annál több földgázt szállítani Európába, mint amekkora mennyiség a korábban megkötött szerződésekben szerepel.

Szakemberek szerint ezért Oroszország a Németország felé irányuló gázszállítás leállításával próbál nyomást gyakorolni annak érdekében, hogy a németek engedélyezzék az ukrán tranzitútvonalat elkerülő Észak Áramlat-2 vezeték megnyitását. Ez a taktika azonban visszájára is elsülhet, hiszen ezáltal a nyugati országok még inkább az amerikai és ázsiai LNG felé fordulhatnak.


The Conversation

Ne hagyd ki!