Emberek tüntetnek a P&O Ferries kompcég irodája előtt, amiért a cég kirúgta 800 matrózát és olcsó indiai munkaerővel helyettesítette őket
Fotó: Shutterstock

Alulfizetett indiai munkásokra cserélték a brit komposokat

„Megdöbbentő kizsákmányolás és az elbocsátottak elárulása”. Így jellemezte a brit Vasúti, Tengerészeti és Közlekedési Szakszervezet (RMT) a P&O Ferries kompcég döntését, miután állítása szerint a vállalat alulfizetett indiai bevándorlókkal pótolta a napokban kirúgott több száz dolgozóját.



Emberségből levizsgázott

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a legnagyobb brit tengeri komptársaság, a P&O Ferries egyik napról a másikra 800 alkalmazottját menesztette. A kompvállalat múlt hét csütörtökön felszólította dolgozóit, hogy térjenek vissza a kikötőkbe, ugyanis egy „jelentős bejelentésre” készül. Szinte azonnal szárnyra kaptak a pletykák, amelyek szerint a P&O azt tervezi, hogy a tengerészeket olcsó, ügynökségi munkaerőre cserélje, ezért a szakszervezetek arra szólították fel az alkalmazottakat, hogy a biztonság kedvéért és egy potenciális tiltakozás érdekében maradjanak a fedélzeten.

Mint kiderült, az aggodalmuk nem volt alaptalan. A 4000 munkavállalót foglalkoztató és évente körülbelül 30 ezer hajóutat lebonyolító vállalatnak komoly nehézségeket okozott a pandémia gazdasági hatása. Tájékoztatása szerint egyetlen év alatt 100 millió fontot, átszámítva nagyjából 44 milliárd forintot bukott a cég, amelyet a tulajdonos DP World dubaji logisztikai és kikötőüzemeltetői konglomerátum fedezett.

Úgy ítélték meg, ez az állapot nem fenntartható, és előbb-utóbb csődbe menne a P&O, ezért 800 alkalmazott munkaviszonyát megszüntették.

„Kizsákmányolás, árulás”

A brit közlekedési szakszervezet állítása szerint a kompvállalat egy indiai ügynökségen keresztül toborozta új munkavállalóit, akiket 1,81 fontos órabérért alkalmaz. Viszonyításképp, az Egyesült Királyságban a minimálbér a 23 év felettiek számára óránként 8,91 font.

A P&O egyes kompjai Cipruson vannak bejegyezve, ami azt jelenti, hogy nem az Egyesült Királyság törvényei szerint üzemelnek, így a minimálbér-kötelezettségnek sem kell eleget tenniük. Ez egyébként bevett szokás a szigetország kikötőit használó cégek körében, amelyek gyakran más országokban regisztrálják hajóikat, hogy alacsonyabb béreket fizethessenek matrózaiknak.

A P&O szerint a szakszervezet értesülései pontatlanok, de azt nem tudta megmondani, az ügynökség mennyit fizet az indiai vendégmunkásoknak.

Megkötött kezek

Az RMT megdöbbenését fejezte ki a fejlemények miatt, és felszólította a kormányt, hogy lépjen közbe, és védje meg a P&O munkatársait. A helyzet, az, hogy a kormány túl sok mindent nem tud tenni, ugyanis az Egyesült Királyság vizein a hajókat a szerződések által szabályozott nemzetközi jog szerint üzemeltették, így a brit jogrendszer nem minden esetben érvényesíthető.

Grant Shapps közlekedési miniszter kifejtette, vizsgálják, hogy a P&O betartotta-e az elbocsátásra vonatkozó szabályokat. Ha nem, akkor „büntetőeljárással és pénzbírsággal” szembesülhet a vállalat.

A kompcég szóvivője azt nyilatkozta, jelenleg a biztonság a legfontosabb számukra, illetve versenytársaik is előszeretettel alkalmaznak hasonló üzletpolitikát.

Kiváló, tapasztalt tengerészeket toboroztak, akik most megismerkednek a hajókkal, és teljesítik a szabályozóink által meghatározott összes kötelező képzési követelményt

-mondta a szóvivő.

A miniszter kijelentette, a cégnek el kell távolítania minden olyan utalást a hajóiról, amely Nagy-Britanniához köti a vállalatot, ha az elbocsátott munkavállalókat nem egyesült királyságbeli emberekkel helyettesíti (ilyen például a Spirit of Britain, a Pride of Canterbury és a Pride of Hull).

Háborog a tenger…ész

A fejlemények árnyékában tüntetéseket szerveztek a brit Parlament közelében, valamint a DP World londoni irodái előtt.

A P&O Ferries egyik kirúgott tengerésze azt nyilatkozta, hogy az elbocsátások katasztrofális következményekkel járnak az érintett legénység számára, és azt akarja, hogy a cég vezérigazgatója mondjon le.

Egy vállalat, amely 180 év alatt építette fel hírnevét, egyetlen reggel alatt mindent tönkretett. Ez nem csak egy munka, ez egy otthon volt számunkra […]

-mondta a menesztett tengerész.

Az RMT főtitkára, Mick Lynch azt mondta, hogy a P&O kirúgott matrózait "kizsákmányolt munkások, kiszolgáltatott tengerentúli munkavállalók váltják fel".

Nincs semmi bajunk ezekkel az emberekkel. Azt akarjuk, hogy ők is azt a bért kapják, amit ebben az országban kialkudtunk

-mondta.

A szakszervezet a P&O szolgáltatások bojkottálására szólított fel, és sürgeti a kormányt, hogy vizsgálja meg a jogi lehetőségeket az elbocsátott dolgozók visszahelyezésére.

A vállalat szóvivője azt mondta, mindenkit busás végkielégítésben részesítenek, hogy kompenzálják őket a hirtelen bejelentésért.

Ne hagyd ki!