Egy konténerhajó a naplementében épp arra készül, hogy kikössön a kikötőben egy vontatóhajó segítségével

Annak ellenére, hogy a kikötői vezetők szerint javul a helyzet, a napokban rekordszámú teherhajó vesztegelt Los Angeles partjainál, amelyek arra várnak, hogy végre megszabadulhassanak rakományuktól.



Rekord született

A dél-kaliforniai Marine Exchange nonprofit szervezet tájékoztatása szerint a hét elején már 179 hajó horgonyzott kikötésre várva Los Angeles környékén. Ilyen mértékű torlódásra még soha nem volt példa.

A helyzet némiképp azért meglepő, mert az adatok közlését megelőző napon a bázisok vezetői azt mondták, hogy a kikötőkben halmozódó konténerek mennyisége 26 százalékkal csökkent. Ez azért is fontos mutató, mert a hajók a munkaerőhiány és a járvány miatti fennakadások mellett azért nem tudnak időben kikötni, mert egyszerűen nincs hely, ahova le lehetne rakodni a teletömött konténereket. A helyzet orvoslására olyan megoldással álltak elő a döntéshozók, ami sokak szerint csak rontana a helyzeten.

Rossz megoldás

Az Egyesült Államok teljes importjának 40 százalékért felelő Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkben hozzávetőlegesen 60 ezer hajókonténer torlódott fel az elmúlt napokban. A problémát az jelenti, hogy a hajótársaságokat különösebben nem érdekli, hogy nincs, aki elszállítsa rakományukat. Egész egyszerűen „lepakolják" a konténereket a fedélzetről, majd elhajóznak. A vezetők azt találták ki, hogy november végétől minden egyes konténer után, amely minimum kilenc napja vesztegel a terminálokban, naponta száz dolláros büntetés szabnak ki az illetékes hajótársaságokra. Hogy tovább borzolják a kedélyeket, a büntetés minden nap 100 dollárral fog nőni.

Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi helyzethez viszonyítva naponta átszámítva több mint 1,8 milliárd forint is ütheti a kikötők markát.

A szakértők azonban arra figyelmeztettek, hogy a büntetés szinte semmit nem fog javítani a helyzeten, ugyanis nem azzal van a probléma, hogy nem akarják elszállítani a termékeket, hanem egész egyszerűen nincs hova elszállítani azokat.

A büntetőintézkedés legsajnálatosabb része az a tény, hogy az óceáni szállítmányozók nyíltan kijelentették, hogy ezeket a díjakat át fogják hárítani a rakományok tulajdonosaira, akik valószínűleg tovább hárítják a költségeket a fogyasztókra.

Matt Schrap, a kikötői kamionosok egyesületének vezetője szerint hatékonyabb lenne, ha a kikötők azokat a cégeket büntetnék meg, amelyek frusztrálóan lassan intézik az üres konténereik elszállíttatását.

The Conversation

Ne hagyd ki!