Több reptéren sztrájkoltak az alkalmazottaik
Fotó: Shutterstock

Ezer járatát törölte a Lufthansa

144 ezer utas érintenek a Lufthansa légitársaság járattörlései ezen a héten. A törléseket az alkalmazottai sztrájkjával indokolja a cég. Azonban nem ez az egyetlen probléma, amivel szembe kell néznie a légiközlekedésnek Európában. A gondok már Budapestre is begyűrűztek.


Sztrájkoltak a Lufthansa alkalmazottai

Több mint ezer járatát törölte a Lufthansa kedden, miután aznap tartott figyelmeztető sztrájkot a kiszolgáló földi személyzet a frankfurti és a müncheni reptereken. A tüntetést a ver.di szakszervezeti szövetség szervezte – írja a HVG.

Kedden 47, elsősorban távolsági járat törlése nagyjából 7500 főt érintett, akik szerdán érkeztek volna meg a németországi repterekre. Összesen azonban 1023 járat 144 ezer utasára vannak hatással csupán ezek a járattörlések. A pórul jártak a következő napok repülőjárataira sem tudnak jegyet váltani, mert azok telítve vannak. A Lufthansa szerint napokig húzódhat, mire visszaáll a légiközlekedés rendje.

Keddről szerdára nem közlekedtek a Lufthansa gépei Bangkokból, Szingapúrból, Bostonból, Denverből, New Yorkból, Chicagóból, Los Angelesből, San Franciscóból és Szöulból Münchenbe, valamint érintettek voltak a Buenos Airesből, Johannesburgból, Miamiból és Újdelhiből Frankfurtba érkező járatok is. A törlések miatt problémák adódnak a düsseldorfi, a hamburgi, a berlini, a brémai, a hannoveri, a stuttgarti és a kölni légiközlekedéssel is.

A munkabeszüntetésben mintegy 20 ezer földi alkalmazott vett részt, például műszaki kiszolgálók és a logisztikusok. Michael Niggemann, a Lufthansa személyzeti erőforrásokért felelős igazgatója bírálta a sztrájkot, mivel csúcsidőszakban okoz óriási károkat.

Ez vezethetett a problémákhoz

Néhány hete írtunk róla, hogy a koronavírus-járvány a légi közlekedést is rendkívüli módon érintette, a Covid első hullámában gyakorlatilag leállt a légi személyszállítás, és később is a korábbihoz képest jóval kisebb kapacitással működtek a légitársaságok és a földi kiszolgálás is, miután sok helyen elbocsátották a légiutaskísérők és a földi kiszolgáló személyzet nagy részét.

A legnagyobb problémát a repülőtereken az alkalmazottak hiánya okozza: nincs elég csomagkezelő, utas- és poggyászátvizsgáló, logisztikai munkatárs. Bár minden repülőtér rohamtempóban toboroz embereket, a feladat nem egyszerű. Tovább fokozza a problémákat, hogy ha repterek találnak is új munkaerőt, őket sem lehet azonnal bevetni.

Nem sokkal jobb a helyzet a légitársaságoknál sem, egyre több pilóta és légiutaskísérő kezd sztrájkba a rossz munkakörülmények és az alacsony fizetés miatt, ami szintén járattörlésekhez vezet.

Budapest tartja magát

A Budapest Airport szerint a nemzetközi káosz a kisebb repülőtereket, köztük a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kevésbé érinti. Az Európa más repülőterein tapasztalható fennakadások azonban hatással lehetnek a budapesti folyamatokra, ezért számítani kell késésekre a járatok indulásakor Ferihegyen is.

A repülőtéren nem az utasok összlétszáma, hanem a forgalmi csúcsok kezelése jelenthet problémát, amikor rövid időn belül sok gép indul, illetve érkezik. A magyar fővárosban ez jellemzően a kora reggeli, a déli, illetve az esti órákat jelenti.

Ne hagyd ki!