Csökken a vásárlóerő, erre a termékre mégsem zsugorodik a kereslet
Fotó: Shutterstock

Válságállónak tűnik az egyik klasszikus magyar termék

Luxusterméknek számít a hízott liba- és kacsamáj, azonban a keresletük a gazdasági nehézségek ellenére sem csökken. Igaz, a klasszikus magyar termékekre az igény elsősorban külföldön keletkezik.


A gazdasági nehézségek ellenére is keresett a magyar hízott liba- és kacsamáj

A víziszárnyas-ágazatot is érintették a madárinfluenza okozta problémák az elmúlt években, ami miatt némileg megcsappantak az állományok. Azonban a nemzetközi és a hazai kereslet továbbra is erős a szektor termékeire, különösen a libák és a kacsák hízott májára.

A hízott kacsa- és libamáj luxusterméknek számít, amelynek a jelentős része - hozzávetőleg 80 százaléka - exportra kerül. A hazai fogyasztás jelentős részben a vendéglátásban, döntően a csúcsgasztronómiában jelenik meg, ahova nem az átlagemberek járnak, hanem javarészt a turisták és az a réteg, ahol a vásárlóerő csökkenése nem hangsúlyos. Azt gondolom, hogy a belföldre szánt termékmennyiségnek változatlanul megvan a vásárlói köre

- nyilatkozta Látits Miklós, a Kacsa- és a Lúdszövetség titkára az Agrárszektornak.

Magyarországon nagyjából 2 ezer tonna hízott libamájat termelnek évente, így ebben a termékkategóriában hazánk világpiac-vezető, hiszen a globális összkibocsátás 80 százalékát adja. Viszont hízott kacsamájból Franciaország a legnagyobb kibocsátó.

Más karácsonyi termékekre jócskán csökkenhet a kereslet

Amíg a december környékén igen népszerű hízott libamájra továbbra sem valószínű, hogy csökkenni fog a kereslet, más, a karácsonyi szezonban keresett termékekre nem lepődnénk meg, ha visszaesnének az igények, annyira felment az áruk.

Az Economx összehasonlította néhány ünnepi dekoráció mostani árát a tavaly decemberi árszintekkel. Azt tapasztalták, minden termékkategória sokat drágult, az átlagos áremelkedés pedig 22,6 százalék volt 11 hónap alatt ebben a kategóriában. Azonban van néhány olyan termék, amelynek messze az átlag felett növekedett az ára.

Kiemelkedő drágulást mértek a 110 részes karácsonyfadíszeknél, ahol a tavalyi átlagár 74,7 százalékkal, 6.290 forintról 10.990 forintra ugrott 11 hónap alatt. A műfenyő árszintje is jelentősen növekedett, 59,2 százalékkal 55.220 forintról 87.889 forintra. Az ünnepi ajtódíszek átlagos értéke pedig 33,3 százalékkal, 4.500 forintról 5.999 forintra ment fel a vizsgált időszakban.

Bár a felsorolt drágulások kiemelkedtek a többi dekoráció árnövekedése közül, a legkisebb áremelkedés is 5,3 százalékos volt. Azt a girlandnál mértek, aminek 10.450 forintról 10.999 forintra növekedett az átlagára az említett hónapokban.


Ne hagyd ki!