Virtuális valóság, digitális tanterem.

Egy jó traktoros a virtuális világban is megtalálja a franciakulcsot

Virtuális tantermekben tanulják az MTZ 892-es típusú traktor napi karbantartási folyamatait a Jánoshalmai Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola diákjai. A technológia felhasználási területei azonban ennél lényegesen nagyobb lehetőségeket nyújtanak.


Már virtuális a valóság

Virtuális valóság segítségével is képzik traktorok karbantartására a Jánoshalmai Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskola diákjait. A mintaprojekthez a PiX VR nevű magyar cég szolgáltatja a technológiát, akik 236 millió forint agrárminisztériumi támogatásból finanszírozták a projektet.

„Az intézmény pár napja birtokba vett virtuális tantermében indult el az a mintaprojekt, amely lehetővé teszi, hogy a diákok a virtuális térben tanulják meg a szakmájukhoz szükséges munka- és erőgépek használatát. A magyar tulajdonú Pix VR által fejlesztett úttörő oktatási megoldással a tananyag négyszer gyorsabban elsajátítható, mint hagyományos módszerekkel, az izommemóriába bevésődő mozdulatok révén pedig a megszerzett tudás azonnal használható éles környezetben.”

– áll a cég sajtóközleményében.

A vállalat korábban iparvállalatok számára fejlesztett hasonló rendszereket. A technológia nagy előnye Jekler Balázs, a Pix VR Training Kft. ügyvezető igazgatója szerint, hogy megoldást nyújt a koronavírus járvány miatt felmerülő tanteremi-oktatási problémákra, valamint a tanműhelyi oktatást is forradalmasíthatja, hiszen megszüntetheti a drága gyakorlógépek – jelen esetben agrárgépek – beszerzésének szükségességét.

Gyakorlati felhasználás

A virtuális valóság segítségével bármilyen tér és eszköz létrehozható a „digitális tanteremben”. Akár veszélyes környezetben is gyakorolhatnak a tanulók a legnagyobb biztonságban. Olyan munkagépeket is használhatnak a digitális térben a diákok, amelyekre a valóságban az iskolában nem lenne lehetőségük. A minta oktatási tananyagban egyébként egy MTZ 892-es típusú traktor napi karbantartási folyamatait lehet elvégezni, illetve egy munkagépet rácsatlakoztatni.

„A VR-alapú képzés hatékonyan használható az agrárium mellett többek között a gyártásban, az autó- és gyógyszeriparban, az építészetben és az építőiparban, mérnöki területeken, valamint az oktatásban – a középfokú képzéstől kezdve a szakképzésen és a felsőoktatáson át a felnőttképzésig.”

– nyilatkozta az ügyvezető.

A szakember szerint a mostani projekt kiterjeszthető a többi agráripari szakképzési intézményre is. Ehhez azonban szükséges lehetne egy átfogó, a teljes hazai oktatási rendszer számára készülő VR-keretrendszernek, amelyben minden intézmény egyszerűen és költséghatékonyan tudnak magának egyéni oktatóanyagokat készíteni.

Ne hagyd ki!