Többféle paprika a polcokon
A térség és a régió meghatározó paprika és paradicsom kereskedőjévé válhat a szentesi DélKerTész. A jövőt garantáló biztonság eszközrendszeréről, a hosszú távú fennmaradást jelentő fejlesztésekről Both Ildikó készített interjút Nagypéter Sándor, a DélKerTész elnök-ügyvezetőjével.

​A DélKerTész mit tart a legfontosabb feladatának, hogyan érte el azt, hogy a TÉSZ-ek között, országosan vezető pozícióhoz jusson?

Szövetkezetünk legfontosabb küldetése a hagyomány és az innováció. E két témakörre vagy fogalomkörre építi tevékenységét. Ez azt jelenti, hogy tiszteletben tartja a több mint másfél évszázados hagyományokat, kultúrát és az elődök munkáját. Erre építve a mai kor technológiai, technikai, digitalizált és automatizált világ fejlett eljárásait, a tagjai által beépíti a termesztésen át a logisztika és kereskedelmi folyamatokba. A folyamatos innováció elengedhetetlen a fejlődés és a versenytársak közötti talpon maradás érdekében. Nem csupán megújítani szükséges a teljes termesztési és értékesítési folyamatot, hanem arra képesnek is kell lenni, hiszen a világ állandóan változik. Nem az kérdés, hogy ki mennyire érti, tudja az adott tevékenységet, hanem ki az, aki a leggyorsabban képes reagálni a változásokra és ehhez alakítani a teljes vállalati rendszerét. TÉSZ-ünk azért is érte el vezető pozícióját, mert már megalakulásakor azt tartotta a legfontosabb céljának, hogy a Szövetkezet tagjai nélkül nincs erős integráció.

Tevékenysége során mindig azt tartotta szem előtt, hogy hogyan tudja a kor elvárásainak megfelelően segíteni, ösztönözni és támogatni a termelőit a fejlesztésre, az innovatív megoldások alkalmazására annak érdekében, hogy tagjai erős, stabil termelési lábakon álljanak. A másik feladata pedig az volt mindig, hogy a termelők erősödése és növekedése által folyamatosan fejlessze, bővítse és a legkorszerűbb gépekkel, berendezésekkel rendezze be logisztikai központját, ahol az értékesítési igényeknek megfelelően a legmagasabb minőségbiztosítási és nyomon követhetőségi rendszeren keresztül jutnak el a termékeink a fogyasztókhoz. A Szövetkezet számára mindig is a legfontosabb volt, hogy tagjai részére megbízható és biztos jövedelmet teremtsen, ahol a transzparencia, a pontos és időben történő elszámolás mindenek felett áll.

​Hány partnerrel, termelővel dolgozik a TÉSZ és milyen támogatásokat nyújt számukra?

Fotó: Mészáros Mariann, Arany Sándor Gábor

Több mint 500 tagunk van, mely kb. 250-300 aktív családot jelent. Tagjaink részére teljeskörű integrált termesztési szaktanácsadást, minőségbiztosítást és nyomon követhetőséget biztosítunk. Támogatjuk a rezisztens vetőmagok és az oltott palántákkal történő termesztést a környezetvédelmi intézkedéseinken keresztül. Ösztönözzük termelőinket, hogy az integrált biológiai növényvédelem mellett olyan készítményeket, mint a biostimulátorokat használják, amivel a növény ellenálló képességét, kondícióját növelni, erősíteni tudják a külső vírusok, baktériumok ellen. Ezáltal is a lehető legkevesebb növényvédőszer felhasználásával tudjanak termelni és csak akkor és ott avatkozzanak be kémiai növényvédelemmel, ahol szükséges és már más eszközzel nem akadályozható meg a tetemes gazdasági kár. E mellett a kis és közepes tagjaink részére 100 napos halasztott fizetéssel biztosítunk palántát, input anyagokat a termeléshez szükséges kókusz és/vagy grodan paplant.

A termelés fejlesztéséhez, az operatív programból automataöntöző és tápoldatozó berendezéseket, az üvegházi termesztéshez szükséges higiéniai eszközöket, művelő kocsikat, automata permetezőgépeket, anyagmozgató berendezéseket biztosítunk. Az innovatív és bővíteni, fejleszteni kívánó termelők részére fóliaházat is építünk.

Az Árpád-Agrár Zrt., mint az egyik legnagyobb termelő és beszállító milyen termékeket és milyen mennyiségben szállít be a TÉSZ-nek?

Az Árpád-Agár Zrt. étkezési fehér paprikából 2 600 tonnát, hegyes csípős paprikából 200 tonnát, fürtös paradicsomból 1 250 tonnát, koktél-cherry-datolya paradicsomból pedig 800 tonnát szállít be. A cégcsoporthoz tartozó, önálló gazdasági társaság, a Szentesi Paradicsom Kft. fürtös paradicsomból 2 900, koktél-cherryből 1 000 tonnát és az Árpád-Masterplant Kft. fürtös paradicsomból szintén 1 400 tonnát szállít be.

​Melyek a legfontosabb és aktuális fejlesztések, ezekre miért van szükség?

Fotó: Mészáros Mariann, Arany Sándor Gábor

A DélKerTÉSZ fejlesztési célja 2019. évtől kétirányúvá vált. Egyrészről a meglévő erős tagság termesztésének további fejlesztése úgy, hogy a TÉSZ a támogatási rendszeren keresztül a lehető legkedvezőbb formában tudjon az innovatív termelők részére eljuttatni és egyben termelésükbe beépíteni a legmodernebb termesztési technológiákat, amivel magasabb hozamot és minőséget tudnak elérni. A másik irány, hogy a tagok jelentős fejlesztéseinek és a megnövekedett árualapnak köszönhetően a Szövetkezet egy olyan helyzetbe került, amikor a jelenlegi logisztikai infrastruktúrája már nem képes a hatékonyabb ellátási rendszerre A közepes és nagytermelők az elmúlt néhány évben és az elkövetkező években ugyanis jelentős termelői felületen végeznek fejlesztéseket, ami által a 21-22 000 tonna áru kezelése helyett 28-30 000 tonna logisztikáját szükséges megoldanunk. A nyomon követhetőség, minőségbiztosítás és élelmiszerbiztonság sérelme nélkül ez csakis egy nagyobb logisztikai infrastruktúra mentén lehetséges.

Ezért szükség van egy nagyobb volumenű, a jelenleginél sokkal gyorsabb és hatékonyabb logisztikai rendszer megalkotására. Ennek elérése érdekében az idei 2021 év késő őszén elindul a több mint 10 000 m2-es komplex logisztikai csarnoképület megalkotása. Ebben a komplexumban a legmodernebb és a legkörnyezetkímélőbb hűtési technológiával kialakított, csaknem 7 000 m2-es hűtőházon kívül, 1 300 m2 csomagoló, 1 700 m2-es 16 kamion egyidejű rakodására alkalmas komissiózó csarnok és csaknem 1 000 m2-es göngyölegtároló is kialakításra kerül. Ez a zöldmezős beruházás a meglévő logisztikai egységre ráépülve egy olyan teljes komplex egységet fog alkotni, amellyel nem csupán a régió, de a magyarországi zöldség-gyümölcs ágazat legnagyobb logisztikai központjává is fog válni. Célunk, hogy ebben a hatalmas komplexumban a kor legmodernebb digitális és automatizált logisztikai megoldásokkal, a leghatékonyabb módon tudjuk kiszolgálni a vevőinket, és biztos hátteret adjunk a termelőink árujának.

​A további terjeszkedések, fejlesztések hogyan érintik a hazai élelmiszerellátást és biztonságot, továbbá a kisebb termelők, családi vállalkozások fennmaradását, gazdaságos működését?

Hosszú távon célul tűztük ki, hogy nem csupán a hazai, hanem a közép-kelet európai régióban is meghatározóvá váljunk a paprika és paradicsom tekintetében.

Magyarország számára ugyanis kiemelkedő stratégiai jelentőségűnek kell lennie a paprikának és paradicsomnak, mivel ebben erősek vagyunk és a megfelelő hagyománnyal, tudással és szakmai tapasztalattal rendelkezünk. Azt kell elérnünk, hogy olyan jelentőséggel bírjanak ezek a termékek, mint Lengyelországban az alma. Amennyiben ezt el tudjuk érni, akkor továbbra is meg tudjuk védeni, fejleszteni tudjuk a kisebb és közepes családi gazdaságokat, vállalkozásokat. Természetesen ezen vállalkozások gazdaságos működésében elengedhetetlen szerepe kell legyen annak, hogy a termelő folyamatosan és mindig az adott termesztési technológiai szintjén képes legyen fejleszteni, újítani, amikor szükséges.

​Mi a jövője az import termékek behozatalának, mekkora a verseny a hazai és az import között (ha van verseny)?

Az import termékek soha nem fognak eltűnni a magyar piacról. Ennek nagyon egyszerű oka van. Vannak olyan időszakok, amikor az importtal megfelelő terméket nem lehet, vagy csak a fogyasztói igényekhez képest kisebb mennyiségben előállítani. Az áruházláncok és más vevői csatornák fontos szempontnak tartják, hogy üres polcok nem lehetnek a zöldség-gyümölcs területen. Ennek érdekében mindent megtesznek. Ez azt is jelenti, hogy importra szorulnak. Alapvetően az áruházláncoknak nem céljuk az import termékek felvásárlása. Viszont azt a sajnálatos tényt is figyelembe kell vennünk, hogy a magyar fogyasztó, ha nem is teljes mértékben, de még mindig árérzékeny. Bizonyos árkülönbséget még elvisel, de a több mint 30%-os árnövekedést nem igazán tolerálja. A kereskedők fontos feladata, hogy megtalálja azt a helyzetet, ameddig tudja úgy a magyar terméket pozícionálni, mind árban, mind mennyiségben, hogy a termelő részére a legjobb kifizető árat jelentse. Sajnos, ha egy adott időszakban egy bizonyos lélektani ár felé emelkedik, akkor a nagy multinacionális áruházláncok nem restek behozni az import terméket. Igaz, ezt akkor tudja megtenni, ha az import termék is megfelelő minőségben és mennyiségben jelen van Európában.

Verseny mindig van, de nemcsak hazai és import között, hanem hazai és hazai között is. A versenyben azt is figyelembe kell venni, hogy mi magyarok milyen hatékonysággal, milyen fejlett technológiával tudjuk előállítani termékeinket és milyen hatékony logisztikai rendszert üzemeltetünk annak érdekében, hogy versenyképesek legyünk nemcsak a hazai, hanem a globális piacon is. Egy biztos, hogy a mostani egekbe emelkedő üzemanyag, input anyagok, műtrágyák, munkabérek jelentősen át fogják szabdalni az európai paprika és paradicsom termelését és piacát. Ezt még tetőzi a növényi vírusok egyre többféle drasztikus törzseinek megjelenése nemcsak a paradicsom, de az uborka és paprika növényfajtákban is. Mindezeket még fokozza az EU nagyon erős zöld politikája, az ökogazdaság fokozásának szerepe, amely jelentős hozamcsökkenéseket idézhet elő az öreg kontinensen. E mellett pedig nem garantálják a brüsszeli jogszabályok a harmadik tagországbeli tényleges import behozatalnak a fokozott ellenőrzését. Ezek együttes befolyásoló tényezői nagy kihívások elé állítják az európai és ezen belül a magyar termelőket is.


The Conversation

Ne hagyd ki!