Az elektromobilitás, az elektromos autózás napjaink meghatározó hívószavai közé tartozik. A hagyományos üzemannyaggal működő, és a tisztán elektromos gépkocsik közötti átmenetről, a hibrid autókról már kevesebb szó esik. Cikksorozatunk első részében azt tisztázzuk, hogy mit és miért nevezünk hibridnek.
A hibrid autó
Valószínűleg sokan ismerik a hibrid autók piacát, de még többen vannak azok, akik legfeljebb felületes tudással rendelkeznek a félig-meddig elektromos meghajtású autókkal kapcsolatban. Ahhoz, hogy tisztán lássunk, fontos megjegyezni, hogy a hibrid autóknak is több típusát különböztetjük meg. A hibrid autó olyan jármű, amely elsődlegesen egy hagyományos robbanómotorra támaszkodik, de a hajtást elektromotorok is kiegészítik. A hibrid autók gyártói jellemzően a benzines megoldást kedvelik, de előfordulnak dízeles változatok is. A tisztán elektromos autókhoz hasonlóan a hibridek célja az, hogy csökkentsék a fogyasztást és a környezetre gyakorolt káros hatást. Így a természet is jól jár és a fogyasztó is, hiszen kevesebbet kell üzemanyagra költenie. Léteznek olyan járművek, amelyek néhány kilométert tisztán elektromos üzemmódban is meg tudnak tenni, illetve olyanok is, amelyek csak a gyorsításhoz, előzéshez szükséges többletenergiát nyerik ki az innovatív forrásból. Egyes modellek külső áramforrásból is tölthetők, de olyanok is akadnak, amelyek a fékezéskor visszanyert energiát hasznosítják újra.
Az autógyártók három fő hibrid járműtípust különböztetnek meg:
- Enyhe (mild)
- Teljes (full)
- Konnektorról tölthető (plug-in)
Nézzük, melyik mit tud!
Mild hibrid
A mild hibrid, kis túlzással, a hibrid autók legkevésbé elektromos változata. Az említett gépjárművekben a belső égésű motor mellett egy kisebb méretű és teljesítményű villanymotor is található, amelyet a fékezések alkalmával visszanyert elektromos áram táplál. A 12 vagy 48 voltos akkumulátorban tárolt elektromos energia segíti a hagyományos belsőégésű motor működését az indítások, valamint a gépjármű elindulása során. Illetve többletenergiát biztosít, ha arra indokolt esetben szükség van. A hibridek ezen változatának legnagyobb előnye az, hogy jóval olcsóbb, mint a full vagy a plug-in modellek. Továbbá alacsonyabb fogyasztásra és kisebb károsanyag-kibocsátásra számíthatunk. A mild hibrid villanymotorjának elsődleges célja a lassításkor felszabaduló mozgási energia elektromos árammá való alakítása. Az enyhe hibridek egyre elterjedtebbek, de a gyártók továbbra is inkább a flottaemissziós értékek megtartása érdekében forgalmazzák ezeket a típusokat.
Full hibrid
A full hibrid olyasmi, mint a mild, csak nagyobb akkumulátorok és erősebb villanymotor kerül a járgányba. Az akkumulátorokat a fékezéssel visszanyert áram és a robbanómotor látja el energiával. Ezek a típusok néhány kilométert tisztán elektromos üzemmódban is képesek megtenni, a regeneratív fékrendszernek, így részben a villanymotornak köszönhetően pedig kevésbé kopnak a fékbetétek. A full hibridek képesek robbanómotorral, akkumulátorról, vagy éppen a két erőforrást egyszerre használva közlekedni. Kifejezetten előnyösek városi használatra, ugyanis a sok fékezéssel járó közlekedés során tetemes mennyiségű elektromos áramot termelhet az autó. Menetidejük akár 50 százalékában károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelhetnek. Anyagiak tekintetében mondjuk úgy, hogy a full hibridek képviselik a középkategóriát.
Plug-in hibrid
A plug-in hibrid felépítésében erősen hajaz a full hibridre, két lényeges különbségtől eltekintve:
- a „konnektoros" hibridbe nagyobb méretű, 10kwh feletti kapacitású villanymotor került
- nevéhez hűen külső forrásból is tölthető
A külső forrásból származó energiát egy jellemzően 4-12 kilowattórás akkumulátor tárolja. Ezek a járművek képesek akár 100 kilométert is megtenni tisztán elektromos hajtással. Költséghatékonyság és környezetvédelem tekintetében nem elhanyagolható az emberi tudatosság, ugyanis, ha egy plug-in modell nincs rendszeresen feltöltve, akkor városi használat során az akkumulátor súlya olyan plusz terhet jelent, hogy a jármű károsanyag-kibocsátása magasabb lehet, mint egy dízelautóé. Viszont rendszeres töltés mellet városban szinte semmi szükség nem lesz a robbanómotor teljesítményére.
Nem elhanyagolható tényező, hogy egy plug-in modell üzemeltetése jóval költséghatékonyabb, mint egy hagyományos meghajtású autóé. Otthoni töltés esetén kilowattóránként hozzávetőlegesen 40 forinttal kell kalkulálni. A vásárlásukra nem jár állami támogatás Magyaroroszágon, ellenben, ha 25 kilométert képesek tisztán elektromos üzemmódban megtenni, úgy jogosultak zöld rendszámra, amelynek használatával mentesülnek a regisztrációs adó, átírási illeték, gépjármű- és cégautóadó fizetése alól, de számos településen a parkolási díjat sem kell megfizetniük.
Használatuk, vásárlásuk akkor javasolt, ha többnyire városi közlekedésre, kisebb távokra szánják az autót, de évente több, hosszabb utat is tervez a tulajdonos. Így rengeteg üzemanyagot lehet spórolni a mindennapi használat során, az autópályás utazásokat pedig nem fogja korlátozni az akkumulátor kapacitása.
Mennyire kapósak Magyarországon?
Folyamatos növekedés jellemzi a piacot. A világban napjainkig több, mint 20 millió hibrid gépjárművet értékesítettek. A piacvezető Japán a szegmens 20 százalékát tudhatja magáénak. Nemrégiben a Vezess.hu vizsgálta meg a DATAHOUSE adatai alapján, hogy 2021 első félévében hogyan alakultak Magyarországon a full és a plug-in hibrid gépjárművek, illetve a tisztán elektromos autók értékesítései. A DATAHOUSE tájékoztatása szerint Magyarországon az idei év első hat hónapjában 64 796 személyautót helyeztek forgalomba, ezek közül 10 630 az említett három kategóriából került ki.
A full hibridekből értékesítettek a legtöbbet, számuk 7285-re tehető. Közülük is a benzines járművek vitték a prímet 6493 eladott példánnyal, míg dízelesekből 792 darab kelt el.
A plug-in hibridek értékesítési számaiban erősen érződik a típusra jellemző magasabb ár, a konnektoros autókból 2063 darab talált új gazdára az idei első félévben.