Gazdasági válságban is működnek a már bevált üzleti megoldások? - kérdeztük Dr. Mandel Katalint, a Magyar Franchise Szövetség főtitkárát.
Van mostanság bőven gazdasági kihívás. Hogy bírják a franchise vállalkozások?
Dr. Mandel Katalin: Minden hálózatot más mértékben érintenek a jelenlegi gazdasági kihívások. Vannak, akik kiemelkedő eredménnyel zárták az elmúlt két esztendőt, de sajnos az ellenkezője is igaz néhány esetben. Hiszen például az éttermi szektort vagy szépségipart az átlagosnál is jobban sújtottak a bezárások és a változó alapanyagárak. Több hálózat új szolgáltatásokkal, termékekkel jelent meg a piacon, növelték az internetes jelenlétet, és szinte mindenhol elindult a házhoz szállítás. Válságban mindig megnő a vállalkozók érdeklődése a franchise hálózatok iránt, hiszen sokkal jobban tudnak reagálni a kihívásokra, mint egy egyedülálló üzlet.
Milyen változásokat hozott mindez a működésükben? Volt-e például belépési díjcsökkentés?
A veszélyhelyzet okozta bezárások miatt számos hálózat felfüggesztette és/vagy csökkentette a royalty díj fizetési kötelezettséget. A csatlakozási díj is egyes esetekben kedvezőbb volt, illetve hosszabb időt biztosítottak a franchise partnerek számára az egység nyitására.
Mennyire erős a franchise modell Magyarországon?
Közel 250 franchise hálózattal a közép-kelet európai régióban meghatározóak vagyunk. Hazánkban nagyon kedvelt a franchise, a környező országokhoz viszonyítva kimondottan magas a franchise partnerek száma, meghaladja a húszezret. A Magyar Franchise Szövetség tavaly ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját, a legrégebb óta működő érdekvédelmi szervezet a térségben.
A nálunk működő franchise modell mennyire „magyaros”?
Minden piacnak megvannak a sajátosságai, vannak olyan modellek, amelyek csak Magyarországon tudnak jól működni, de ez más országokban is ugyanígy van. Mivel az ország mérete meghatározott, ezért a hazai hálózatok nem tudnak a határokon belül annyi egységet nyitni, mint pl. egy francia, olasz vagy akár egy lengyel koncepció.
Melyik a legdinamikusabban növekvő franchise ágazat és miért?
Számos tagunk egységszáma növekedett az elmúlt időszakban elsősorban az oktatási szektort emelném ki. Egyre nagyobb az igény az emberekben a fejlődésre és fontosnak tartják a gyermekeik képzését is. A veszélyhelyzet alatt nagy volt az igény az otthonok felújítására, berendezésére szakosodott üzletekre és a kertészeti szakáruházakra, mert próbálták az emberek az otthon töltött időt hasznosan kihasználni.
Gondot jelenthet-e, ha valaki túl gyorsan vagy épp túl lassan növekszik?
Egy hálózat életében ideális esetben a gyors és a lassú növekedésnek is megvan a maga ideje. A növekedéssel egyenes arányban kell a franchise központot fejleszteni, hiszen minél több egység van, annál több szakemberre van szükség, aki segíti a csatlakozó vállalkozókat. Segíteni kell a franchise partnereket a lokáció kiválasztásában, a munkatársak betanításában, folyamatos képzésében. Az ellenőrzésre is erőforrásokat kell biztosítani, hogy biztosítani tudja a hálózat az egységes minőséget. A gyors terjeszkedés számos veszélyt rejt magában. A legáltalánosabb probléma, az átvevők nem megfelelő szűrése – amely később számos problémát eredményezhet.
Kinek ajánlható és kinek nem a franchise?
Akik már sikeresen működtetnek egy másolható koncepciót - minimum egy éve -, innovatívak, tudnak egy hálózatot irányítani, azoknak való egy franchise hálózat indítása. Aki pedig biztonságra törekszik, kész egy koncepciót követni és csapatjátékos, az legyen franchise átvevő, keressen egy számára vonzó koncepciót.
***
Magyar Franchise Szövetség
A Magyar Franchise Szövetség 31 éve működik, jelenleg 70 taggal. A legjelentősebb hazai és külföldi, etikusan működő franchise rendszereket tömöríti. Belépéskor megvizsgálja, minősíti a hálózatokat. Rendezvényein tapasztalatcserével támogatja a tagokat a változó piaci körülményekhez való alkalmazkodásban, a külpiacokon való terjeszkedésben. A pandémia alatt például eleinte hetente, majd kéthetente tartottak webinárokat. Ezeken megosztották az Európai Franchise Szövetség, valamint a Világ Franchise Tanácsában szerzett tapasztalatokat, így segítve a hálózatokat az alkalmazkodásban. Folyamatosan tartanak képzéseket, hogy felkészítsék a vállalkozásokat a hálózat indítására és elmélyítsék tudásukat a franchise területén.