200 millió dolláros forgalmat generáló gabonamentes tortillából készült taco-k
A mexikói-amerikai tini, Veronica Garza élete egy pillanat alatt megváltozott, amikor súlyos, élethosszig tartó betegséggel diagnosztizálták. A fiatal nem keseredett el, a hátrányból előnyt kovácsolt, és alig hét év alatt családja segítségével a semmiből felépített egy 200 millió dolláros forgalmú vállalatot.

Sorsfordító diagnózis

A mexikói gyökerekkel rendelkező Veronica Garza mérhetetlenül elkeseredett, amikor tinédzser korában olyan betegséggel diagnosztizálták, amely miatt gabonamentes étrendet kell követnie, ezért gasztronómiai örökségének egy igen tetemes részéről le kellett mondania. Garza-nak különösen hiányzott nagymamája ízletes tortillája, ezért úgy döntött, hogy megalkotja a híres közép-amerikai étel alternatív változatát. Édesanyjával hosszú heteken keresztül kísérletezett a konyhában, mire sikerült létrehoznia egy mandulalisztből készült tortillát. Családtagjai nemcsak hogy imádták, de testvére, Miguel azonnal elkezdte győzködni, hogy alapítson egy céget, és árulja a formabontó terméket. 2014-ben végül közösen létrehozták a Siete Family Foods vállalatot, amely napjainkban már a gabonamentes tortillától és a chipstől kezdve a taco fűszereken át egészen a tejmentes queso mártogatósig, többféle mexikói és amerikai ételt is készít és értékesít.

Az austini vállalat forgalma idén valószínűleg eléri a 200 millió dollárt, ami nagyjából 62 milliárd forintnak felel meg. Éves bevétele 21,1 millió dollár körül mozog. A vállalat termékei az USA és Kanada szerte már több mint 16 ezer boltban megtalálhatók, egyebek között a Walmart-ban, a Target-be és a Whole Foods-ban is.

Egyenesen a siker felé

Az alapítást követően Veronica és Miguel besétált a Wheatsville nevű élelmiszerbolt szövetkezethez, ahol a beszerzővel megkóstoltatták a tortillát, aki azonnal biztosította őket, hogy szeretné árulni a terméküket az üzletekben. A szövetkezet alkalmazottai ennél is tovább mentek. Üzleti tanácsokat adtak Garza-éknak az élelmiszer-előállítási tevékenységük beindításához, segítettek a vállalkozás bejegyzésében, a logó- és márkatervezésben, valamint egy közeli kereskedelmi konyha bérlésében is. Az említett konyhán egy csokoládé gyártóval osztoztak, ahol hetente öt ipari hűtőre elegendő tortillát tudtak előállítani, mielőtt kiszállították volna azokat a Wheatsville üzleteibe.

2014. május elseje körül kerültek a termékeink az üzlet polcaira, és május másodikára már az összeset megvásárolták

-emlékezett vissza Miguel.

A családnak viszonylag könnyű dolga volt Texas-ban, ugyanis a határ közelsége miatt különösen népszerűek a taco-k, így a tortillák is az államban, ahol sokszor könnybe lábad a vásárlók szeme a hazai ízeknek köszönhetően. A terjeszkedés azonban már problémás volt. A családi vállalkozás termékeit a Whole Foods számtalanszor visszautasította, mígnem szóbeszéd útján, teljesen véletlenszerűen a vállalat vezérigazgatójának, John Mackey-nek a fülébe jutott a Siete híre, így végül a neves bolthálózat üzleteiben is megjelentek a gabonamentes termékek.

Visszaosztás a közösségnek

A Siete sikereinek köszönhetően 2019-ben 90 millió dolláros befektetéshez jutott. Ez azért is figyelemre méltó, mert a kockázati tőkések ritkán szavaznak bizalmat afroamerikai vagy latin-amerikai vállalkozók startupjainak. Az említett csoportok 2015 óta a teljes kockázati-tőkeállomány csupán 2,4 százalékát kapták meg a Crunchbase elemzése szerint. Éppen ezért a Siete bejelentett egy 25 ezer dolláros üzleti díjat, amellyel minden évben egy olyan élelmiszeripari vállalatot támogat, amelyet spanyolajkú emberek alapítottak.

Garza-ék sikereihez nagyban hozzájárult a mentalitásuk is. Az egész család a cégnél dolgozik, hivatásuknak érzik örökségük megőrzését és népszerűsítését, illetve szívügyük a mexikói-amerikai közösség jóléte. Mottójuk első a család, második szintén a család, és csak harmadik az üzlet. Veronica célja az, hogy a 200 millió dolláros mérföldkő után az egymilliárd dolláros forgalmat is elérjék. Mindenesetre minden esélyük megvan arra, hogy ez megvalósuljon. Még úgy is, hogy egyre több riválisuk jelenik meg a piacon.


The Conversation

Ne hagyd ki!