A friss mérlegek alapján megtépázta az extraprofitadó és az energiaköltségek növekedése a kereskedelmi multikat tavaly. Az Aldi, az Auchan, a Spar és a Penny négyeséből három is veszteséges volt 2022-ben.
A három veszteséges üzletlánc
Tavaly a többszörösére nőtt a hazánkban jelenlévő kiskereskedelmi multinacionális üzletláncok különadója. A hat nagy láncnál (Aldi, Auchan, Spar, Penny, Lidl és Tesco, melyek közül most az első néggyel foglalkozunk, mivel azok zárták decemberben az üzleti évüket - a szerk.) megközelítette a 130 milliárd forintot. Összehasonlításképpen a Portfolio megjegyzi, a veszélyhelyzet előtti időkben az adóbefizetéseik a 6 milliárd forint sem érték el.
766,2 milliárd forint lett az értékesítés nettó árbevétele tavaly a Spar Magyarország Kft.-nél, ami 15,4 százalékos növekedést takar éves alapon. Ez több mint az infláció, viszont a cég adózott eredménye így is mínuszba csúszott, mintegy 13,1 milliárd forinttal, ami durván 18 milliárd forintos zuhanást jelent egy év alatt. Nekik összesen 26,7 milliárd forint kiskereskedelmi adót (benne extraprofitadót) kellett befizetniük tavaly.
Az értékesítés nettó árbevétele 279 millió forinttal csökkent tavaly az Auchan Magyarország Kft.-nél, így 354,1 milliárd forintot ért el, bár ezt leginkább azzal magyarázzák, hogy 2021 közepén az üzemanyag-értékesítés kikerült a tevékenységi körükből. Mínusz 1,8 milliárd forint lett az adózott eredményük, ami 9,9 milliárd forintos zuhanást takar. Több mint 60 százalékkal több adót fizettek be 2022-ben (a növekedést elsősorban az extraprofitadóval magyarázzák), mint 2021-ben, így összesen 15,6 milliárd forint kötelezettségük keletkezett. Az FMCG-rangsorban 12,6 milliárd forintnyi kiskereskedelmi adó szerepel a nevük mellett.
83 milliárd forinttal bővült az értékesítés nettó árbevétele, így meghaladta a 404,6 milliárd forintot a Penny-Market Kereskedelmi Kft.-nél. Azonban több mint 155 millió forinttal így is negatívba csúszott az adózott eredményük, pedig 2021-ben nagyjából 4,4 milliárd forint nyereséget könyvelhettek el. Ágazati különadóként 13,1 milliárd forintot fizettek be, 7,6 milliárd forinttal többet, mint egy évvel korábban.
Talpon marad az Aldi, bár kevésbé nyereséges
Az Aldi Magyarország Élelmiszer Kereskedelmi Bt.-nél az értékesítés nettó árbevétele nagyjából harmadával, így több mint 100 milliárd forinttal nőtt tavaly 2021-hez képest, és meghaladta a 417 milliárdot. Az adózott eredményük 8,5 milliárdról 5,97 milliárd forintra csökkent, tehát így sem voltak veszteségesek. Kiskereskedelmi különadót és extraprofitadót az FMCG-rangsor alapján 13,3 milliárd forintot fizettek.
A Tesco és a Lild mérlege évközi, így július végére várható. Azonban az már tudható, hogy a Tescó 25 milliárd, a Lidl pedig 36,9 milliárd forint különadót fizetett be tavaly.
Akciózásra kötelezte a kormány a nagy élelmiszer-kereskedőket
Egyébként a kormány az árak letörése érdekében új eszközt vezetett be: az előző heti kezdettel akciók hirdetésére kötelezte a jelentős árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedelmi láncokat.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő tájékoztatása alapján az alapvető élelmiszereket 20 kategóriába sorolták. Ilyen például a baromfihús, a sajt, a kenyér, a péksütemény, a zöldség, a gyümölcs és a felvágott. Az érintett kereskedelmi egységeknek valamennyi kategóriában egy-egy szabadon választott terméket kell az akciót megelőző 30 napban tapasztalt legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban kínálniuk. Az akciókra hetente kell kijelölni a termékeket, és nem vonatkozhat árstopos árucikkre.