Új technológia segíthet az e-autók használt akkujainak az újrahasznosításában
Fotó: Shutterstock

Áttörés az e-autós aksik újrahasznosításában

Új technológia teszi lehetővé az elektromos autók használt akkumulátoraiban lévő alumínium 100 százalékának, illetve a lítium 98 százalékának visszanyerését. A feltalálói szerint a módszer forradalmasíthatja az aksik újrahasznosításának lehetőségeit.


Új módszer az e-autók lítiumion akkumulátorainak újrahasznosítására

Új, forradalmi módszer teszi lehetővé az elektromos autók használt lítiumion akkumulátoraiban lévő értékes fémek visszanyerését – állítják a technológia megalkotói. Ráadásul a tudósok szerint a megoldásuk nem igényli drága vagy káros anyagok használatát – írja az Euronews.

Mivel a módszer skálázható, reméljük, hogy a következő években az iparban is alkalmazható lesz

-idézi Martina Petranikova kutatásvezetőt a NRGReport.

Hozzátette, a hagyományos, hidrometallurgián alapuló fémkinyerő eljárás sok lépésből áll, valamint a folyamatkor a visszanyerendő fémek számottevő része elveszik. Ezzel szemben a svéd Chalmers Műszaki Egyetem kutatóinak új módszerével visszanyerhető az e-autók akkumulátoraiban lévő alumínium 100 százaléka és a lítium 98 százaléka. Emellett minimálisra csökkenthető az olyan értékes nyersanyagok vesztesége, mint a nikkel, a kobalt és a mangán.

Eddig még senkinek sem sikerült pontosan megtalálni a megfelelő feltételeket ahhoz, hogy oxálsavval leválasszunk ennyi lítiumot, miközben az összes alumíniumot is eltávolítjuk. Mivel minden akkumulátor tartalmaz alumíniumot, azt úgy kell tudnunk eltávolítani, hogy a többi fém ne vesszen el

- nyilatkozta Léa Rouquette, a Chalmers Kémiai és Vegyészmérnöki Tanszékének PhD-hallgatója.

Így lehet kalkulálni az elektromos akkumulátorok élettartamával

Egyébként a Recurrent 15 ezer villanyautó adatait elemezte az idén. Kiderült, a vizsgált járművek nagyjából 1,5 százalékánál volt szükség akkumulátorcsomag-cserére a vártnál korábbi teljesítménycsökkenés miatt (ez a számítás nem vette figyelembe a visszahívásos cseréket - a szerk.).

A kutatásuk arra is rámutatott, a villanyautók akkumulátorának a teljesítménycsökkenése nem lineáris folyamat, hiszen hosszabb távon mérséklődik a kapacitásvesztés üteme. Sok tulajdonos pedig meg sem tapasztalhatja a gyengülést, hiszen előbb túlad az autóján.

Hozzátették, az aksicsere legtöbbször a gyári garancia részeként is megvalósulhat, hiszen számos gyártó akár 8 évig, vagy legalább 100 ezer kilométerig (előfordul, hogy 160-240 ezer kilométerig) vállal garanciát az akkumulátoraira.

Meg lehet óvni az akkut

Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által 2022-ben elfogadott javaslata alapján 160 ezer kilométer megtétele után (vagy az autó 8 éves koráig) a gyártóknak biztosítaniuk kell az akkumulátorok kapacitásának legalább 70 százalékus működését.

Azonban a cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel károsíthatja az aksi azon képességét, hogy biztosítja az optimális energiatárolást. Ezért érdemes csupán 80 százalékra tölteni és nem engedni, hogy teljesen lemerüljön. Villámtöltővel különösen ne töltsük 80 százalék fölé, hiszen ekkora töltöttségi szint felett drasztikusan lassul a töltési sebesség.


Ne hagyd ki!