Elhúzódhat a globális félvezetőhiány, ami továbbra is kedvezőtlenül hathat az autóiparra. Például tartós maradhat a megrendelt új autók késése.
Elhúzódhat a félvezetőhiány
A Roland Berger szakértői szerint mérséklődik a kereslet az elektronikai termékekre, azonban továbbra is több iparágat sújt a félvezetőhiány. Például az autóiparban is állandósult a hiány. Tovább rontja a helyzetet, hogy a keresletingadozás az ellátási láncokat is felboríthatja.
Egy év alatt nagyjából 30 százalékkal csökkent a nemzetközi kereslet az elektronikai termékekre. A visszaesés leginkább a globális gazdasági bizonytalansággal magyarázható. A keresletcsökkenés gyártókapacitásokat szabadított fel egyes technológiai területeken, ezért úgy tűnt, megszüntethető az elmúlt két évben jelentkező chiphiányt. Azonban a probléma nem tűnt el, ugyanis a csúcstechnológiás félvezetőkből nőtt a kínálat, nem pedig a például az autógyártásban nagy arányban használt hagyományos chipekből.
A Vezess.hu megjegyzi, a világjárvány és a globális recesszió elleni küzdelem miatt kevesebb erőforrás jutott az autókban lévő régebbi chipek hiányának a leküzdésére. Az autógyártók 62 százalékban, valamint más ipari termelők 57 százalékban analóg/keverékjeles chipekre, mikrokontroller-egységekre vagy speciális alkatrészekre, például MEMS-ekre (mikroelektro-mechanikai rendszerek) támaszkodnak. Azonban a chipgyártók egyre inkább a fejlettebb, „jövőálló” chipek gyártására fókuszálnak. Emiatt továbbra is globális hiány várható a hagyományos chipekből, ami miatt például tartós maradhat a megrendelt új autók késése.
Fenntarthatóbb és gazdaságosabb lehetne, ha felújítanánk az autóinkat
Egyébként az autópiac hasonló problémáira részben megoldást nyújthat az az elképzelés is, amiről például Dernai Monika, a BMW fenntarthatósági vezetője beszélt Londonban. Elmondta, felmerült egy olyan lehetőség, hogy a használatban lévő, de öregedő járműveket érdemes lenne korszerűsíteni, ahelyett, hogy újra cserélnék az emberek.
Az alapötlet szerint az autókat úgy terveznék és gyártanák, hogy a járművek nagyobb egységeit egyben cserélni lehessen. Így könnyebben újszerűvé alakíthatók lennének a régebbi járművek. Egyébként hasonló megoldások nemcsak a BMW-nél, hanem a Renault-nál is szóba kerültek.
A vezető szerint nagyon népszerűek a személyautók és hatalmas a piacuk is. Ezért sem valószínű, hogy a fenntarthatóság érdekében rövid időn belül autósok tömegei álljanak át a tömegközlekedésre, vagy az autómegosztó szolgáltatásokra.
Szakértők ezzel kapcsolatosan megjegyezték, hasonló ötleteket sok kritika érhet, azonban bíztató arról hallani, hogy a nagy autógyártók ilyen lehetőségekkel is számolnak. Ráadásul az ilyenfajta megoldások nagyon népszerűek az autós közösségekben, valamint óriási a piaca az új és használt alkatrészeknek is.