Egy éve sincs, hogy megjelentek az új AA-s rendszámok, máris érkeznek az AI-kezdetűek
Fotó: Shutterstock

Változás jön a hazai rendszámtábláknál, ez az oka

Az új rendszámtáblákkal a korábbinál pontosabban behatárolható, mikor helyezték forgalomba az autót Magyarországon. Ezért a tavaly induló AA-s kezdőkarakterű táblák után már idén érkeznek az AE-s, majd jövőre az AI-s rendszámok.


A korábbiaktól pontosabban tükrözhetik a forgalomba-helyezés dátumát a rendszámtáblák

Nagyjából kilenc hónapja, tavaly júliusban jelentek meg az új típusú, négy betűből és három számból álló magyar rendszámtáblák az utakon. A szám- és betűsorok alapján ennyi idő alatt nem futhattak ki az „AA” karakterekkel kezdődő azonosítók, mégis érkeznek az „AE” kezdetű rendszámok (korábban is ismert volt, hogy a rendszámok első két karaktere kizárólag két magán- vagy két mássalhangzó lehet).

A furcsaság miatt a Vezess.hu megkereste a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt.-t. Az állami cég megerősítette, valóban érkeznek az AE-s rendszámok. A váltást azzal magyarázták, az új kezdőbetűkkel vizuálisan is könnyebben behatárolható, hogy az autókat nagyjából mikor helyezték forgalomba. Egyúttal tájékoztattak arról, hogy a 2024-ben kikerülő új rendszámoknál ismét megváltozhatnak a kezdőbetűk, és jönnek az AI kezdetű táblák.

Növekszik a magyarországi autók átlagéletkora

Egyébként 8 év alatt mintegy 1 millióval nőtt a forgalomban lévő személyautók száma Magyarországon (20 év alatt pedig 2,6 millióval), így 2022 végén a darabszámuk megközelítette a 4,1 milliót. 2008 óta ezzel párhuzamosan növekszik a hazai autóállomány átlagéletkora is. Abban az évben kicsit 10 év felett volt az átlagérték, viszont az előző decemberben elérte a 15,4 évet.

A magyar utakat legnagyobb számban Opelek szelik. Azok átlagéletkora az országos átlagot is meghaladja, hiszen 17 év. Második helyen a Suzuki áll, amelyek 16,2 éves átlagértéke szintén magasabb.

A statisztikák szerint a benzines autók nagyjából kétharmados többségben vannak hazánkban, valamint 30 százaléknál több a dízeles. A hibridek aránya 3,8 százalék, valamint kevesebb mint 1 százalék a tisztán elektromos autó.

Ráadásul az idősebb autók tulajdonosai jellemzően kevésbé törődnek a karbantartással, ezért sok lehet a korszerűtlen, elhanyagolt jármű.

Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, öreg autók tisztességes rendbehozatala

- nyilatkozta korábban Tóth Péter, a Das WeltAuto igazgatója.

Használtautópiaci visszaélésekre figyelmeztetnek a szakértők

Az autótörténeti jelentéseket készítő carVertical a közleményében pedig arra hívta fel a figyelmet a napokban, hogy rejtett sérüléseket mutattak ki az ellenőrzött használtautók 55 százalékánál Magyarországon. Az ilyen járműveknél előfordulhat, hogy nem biztonságos velük a közlekedés, valamint igen magas a javíttatás/karbantartás költsége.

Egyébként a használt járművek több mint fele külföldről érkezik az országba. Ezek között sok a sérült autó, amit megjavítanak, majd újszerűként, gyári fényezésűnek beállítva értékesítenek anélkül, hogy tájékoztatnák a vevőt a valós állapotukról.

A cég szerint hazánkban 8-ból 1 autó közlekedhet visszatekert kilométerórával. A számításaik szerint a visszapörgetés átlagos értéke 46 ezer kilométer. A valóságtól kisebb futásteljesítménnyel akár jóval több pénz is elkérhető egy járműért. Azonban kedvező fejlemény, hogy manapság egyre több kereskedő garantálja, hogy a kocsijaik órái valós számot mutatnak.


Ne hagyd ki!