Az új rendszámtáblákkal a korábbinál pontosabban behatárolható, mikor helyezték forgalomba az autót Magyarországon. Ezért a tavaly induló AA-s kezdőkarakterű táblák után már idén érkeznek az AE-s, majd jövőre az AI-s rendszámok.
A korábbiaktól pontosabban tükrözhetik a forgalomba-helyezés dátumát a rendszámtáblák
Nagyjából kilenc hónapja, tavaly júliusban jelentek meg az új típusú, négy betűből és három számból álló magyar rendszámtáblák az utakon. A szám- és betűsorok alapján ennyi idő alatt nem futhattak ki az „AA” karakterekkel kezdődő azonosítók, mégis érkeznek az „AE” kezdetű rendszámok (korábban is ismert volt, hogy a rendszámok első két karaktere kizárólag két magán- vagy két mássalhangzó lehet).
A furcsaság miatt a Vezess.hu megkereste a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt.-t. Az állami cég megerősítette, valóban érkeznek az AE-s rendszámok. A váltást azzal magyarázták, az új kezdőbetűkkel vizuálisan is könnyebben behatárolható, hogy az autókat nagyjából mikor helyezték forgalomba. Egyúttal tájékoztattak arról, hogy a 2024-ben kikerülő új rendszámoknál ismét megváltozhatnak a kezdőbetűk, és jönnek az AI kezdetű táblák.
Növekszik a magyarországi autók átlagéletkora
Egyébként 8 év alatt mintegy 1 millióval nőtt a forgalomban lévő személyautók száma Magyarországon (20 év alatt pedig 2,6 millióval), így 2022 végén a darabszámuk megközelítette a 4,1 milliót. 2008 óta ezzel párhuzamosan növekszik a hazai autóállomány átlagéletkora is. Abban az évben kicsit 10 év felett volt az átlagérték, viszont az előző decemberben elérte a 15,4 évet.
A magyar utakat legnagyobb számban Opelek szelik. Azok átlagéletkora az országos átlagot is meghaladja, hiszen 17 év. Második helyen a Suzuki áll, amelyek 16,2 éves átlagértéke szintén magasabb.
A statisztikák szerint a benzines autók nagyjából kétharmados többségben vannak hazánkban, valamint 30 százaléknál több a dízeles. A hibridek aránya 3,8 százalék, valamint kevesebb mint 1 százalék a tisztán elektromos autó.
Ráadásul az idősebb autók tulajdonosai jellemzően kevésbé törődnek a karbantartással, ezért sok lehet a korszerűtlen, elhanyagolt jármű.
Ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, öreg autók tisztességes rendbehozatala
- nyilatkozta korábban Tóth Péter, a Das WeltAuto igazgatója.
Használtautópiaci visszaélésekre figyelmeztetnek a szakértők
Az autótörténeti jelentéseket készítő carVertical a közleményében pedig arra hívta fel a figyelmet a napokban, hogy rejtett sérüléseket mutattak ki az ellenőrzött használtautók 55 százalékánál Magyarországon. Az ilyen járműveknél előfordulhat, hogy nem biztonságos velük a közlekedés, valamint igen magas a javíttatás/karbantartás költsége.
Egyébként a használt járművek több mint fele külföldről érkezik az országba. Ezek között sok a sérült autó, amit megjavítanak, majd újszerűként, gyári fényezésűnek beállítva értékesítenek anélkül, hogy tájékoztatnák a vevőt a valós állapotukról.