Beszerzési ár mindenek felett avagy nem túl drága?
Egy dolgot leszögezhetünk, az elektromos autó magasabb beszerzési ára jelenleg a legfőbb korlátozó tényező. Jelenleg egy elektromos autó hagyományos belsőégésű motorral szerelt kategória társához képest 30-50%-kal drágább. Amit érdemes kiemelni, hogy a hatótáv növekedésével, a töltési karakterisztika fejlődésével párhuzamosan (hasonló árszínvonalon) fejlettebb, nagyobb méretű e-autót is vásárolhatunk már. A világ egyes részen a jelenleg is érvényes állami támogatásokkal már az árparitás (néhány modell és kategória esetében) már most megvalósult. A BloombergNEF adatai alapján 2025-2026-ra várható a teljes fordulópont, így akár támogatások nélkül már 2027-ben kedvezőbb áron vásárolhatunk tisztán elektromos autót.
Elég lesz a hatótáv?
A hatótáv kérdése megkerülhetetlen. A jelenlegi elektromos autókínálat értékelése során a beszerzési ár után a hatótáv kérdése merül fel. A jelenlegi kínálatban (az állami támogatással megvásárolható autók tekintetében) az elméleti maximum. hatótáv 300-400 km körül realizálódik. A Tesla kínál jelenleg 600+ km feletti hatótávval rendelkező modelleket, de igen borsos 36 millió Forintos vételáron. Ha figyelembe vesszük, hogy néhány éve maximum 100-200 km-es hatótávval rendelkező e-autókat vásárolhattunk, a technika fejlődése szemmel látható.
De hol fogom tölteni?
Meglesz az autó, de hol fogom tölteni? Jogosan merül fel a kérdés. Az otthoni/munkahelyi töltés biztosítása szinte elengedhetetlen tényező. Aki jelenleg aki nem tud otthon, otthoni villamosenergia árakon (kb. 40 Ft./kWh lakossági áron) vagy munkahelyén (vállalatánál) nem biztosított az elektromos autó töltése (kb. 60-80 Ft./kWh vállalati áron), úgy annak igencsak megfontolandó, lényegesen nagyobb kompromisszumok mentén javasolandó a tisztán elektromos autó vásárlása. Az országos, illetve az európai töltőinfrastruktúra folyamatosan fejlődik, néhány éven belül a töltőhálózat, mint befolyásoló paraméter alig fog szerepet játszani a vásárlók döntési modelljében.
Hogyan értékeljem az e-autózás előnyeit?
Alapvetően 3 különböző értékelési szempontrendszer húzódik meg az elektromos autózással összefüggő előnyök mögött: a környezet-és egészségvédelmi, a gazdasági-pénzügyi, illetve a kényelmi szempontok. Környezet-és egészségvédelmi szempontokhoz sorolandó a CO2 kibocsátásmentes közlekedés, egyéb károsanyag mentes használat (pl.kevesebb fékpor, nincs nitrogén-dioxid), szignifikánsan kisebb zajszennyezés. Gazdasági-pénzügyi szempontokhoz az e-autó vásárlásával és használatával elérhető, monetizálható gazdasági előnyök tartoznak, mint az alacsonyabb „üzemanyag" költségek, az alacsonyabb karbantartási költségek, illetve a zöld rendszám használatával járó költségmegtakarítások. Kényelmi szempontokhoz sorolandó a otthoni/munkahelyi töltés lehetősége, a hosszabb szervizintervallumok és a kevesebb meghibásodási lehetőség. Nincs vibráció, zaj, különböző kipufogógázok, illetve a presztízs és a megkülönböztetés iránti igény (státuszszimbólum) is ide tartozik.
Számos olyan egyéb tényező játszik szerepet, melynek jelentős részét megfelelő szintű edukációval könnyedén el lehetne oszlatni. Sokan azt hiszik, hogy az e-autók kevésbé biztonságosak, biztonsági aggályok merülhetnek fel. Az elektromos modellek legalább olyan, ha nem biztonságosabban, mint a hagyományos belsőégésű társaik, ezt bizonyítják a töréstesztek is. A technika, azaz az elektromos hajtás fejlettségi szintje is sokakat elbizonytalanít, de a várható élettartam körüli bizonytalanság sem kedvez a gyorsabb terjedésnek. Az autógyártók 8-10 éves vagy 1 millió kilométeres akkumulátor garanciával veszik fel a küzdelmet a vásárlói bizonytalansággal szemben. Számos potenciális vásárlót az e-autó várható értékvesztése tántorít el, ám az már jól látható, hogy a folyamatos kereslet miatt az e-autók értékvesztése koránt sem akkora, mint a belsőégésű motorral szerelt társaiké.