Friss, nemzetközi felmérés vizsgálta, milyen arányban terveznek elektromos autót vásárolni uniós országok lakosai. Magyarországon kiugró eredmények születtek.
Vennék a magyarok az e-autókat, de van ennek egy nagy akadálya
12 uniós országból több mint 19 ezer ember véleményére volt kíváncsi az elektromos autókról az Alternatív Üzemanyagok Európai Megfigyelőközpontja (EAFO).
A válaszadók többsége az e-autók vásárlása mellett szóló érvként környezetvédelmi szempontokat és a költséghatékonyságot emelte ki.
Ugyanakkor a megkérdezettek kétharmada szerint az e-autók elterjedésének a legnagyobb akadálya továbbra is a különösen magas árszintjük.
Magyarországon igen nagy volt az elektromos autóra - bevallásuk szerint - beruházni készülők aránya, mintegy 67 százalék. A magyar megkérdezettek az e-autókat elsősorban a vezetési jellemzőik (csendesek, kényelmesek stb.), a gazdaságosságuk, valamint az egészségügyi előnyeik (például nincs kipufogógáz) miatt értékelték pozitívan.
A Portfolio megjegyzi, a növekvő érdeklődés az elektromos autókra összhangban van az EU a közlekedési üvegházgáz-kibocsátás csökkentésére vonatkozó terveivel. Emiatt kaphatott lendületet a nyilvános töltőinfrastruktúrák kiépítése is az államszövetségben az utóbbi időszakban.
Sikeresek az e-autók a globális piacon
Egyébként nagyot nőhet a globális elektromosautó-piac az idén. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) jelentése rámutat, a piacot az akkumulátorok árának ingadozása, a magas infláció, valamint az EV-k vásárlását ösztönző támogatások fokozatos megszüntetése is nyomja. Azonban világszerte 25 százalékkal több e-autót adtak el idén az első negyedében, mint az előző év azonos időszakában.
Az előrejelzések szerint az elektromos járművek globális eladásai a 17 milliót is elérhetik 2024-ben. Vagyis 3 millióval több fogyhat, mint tavaly. Azonban ebből 10 millió értékesítés Kínában realizálódhat. Egyébként az IEA szerint a világ újautó-eladásainak a 45 százalékát adhatja az ázsiai ország az idén, 25 százalékát Európa, 11 százalékát pedig az Egyesült Államok. Az összes eladott autónak pedig a 18 százaléka lehet elektromos.
A jelentés hangsúlyozza, a hagyományos járművekkel szembeni megfizethetőség továbbra is létfontosságú az ágazati növekedés szempontjából. Márpedig Kínában mára olcsóbbak az elektromos autók, mint a hagyományos meghajtásúak.
Emellett az IEA kiemeli a töltőinfrastruktúra gyors és jelentős bővítésének szükségességét is.