Diesel Stop felirat egy piros szegélyű gombon, amit épp megnyomni készül egy mber

Ugyan csupán 48 gépjárművel, de az öntöltő hibrid autók eladási számai tavaly először túlszárnyalták a dízeles gépjárművek értékesítési adatait Európában-írja a Reuters.



Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) jelentése szerint tavaly 1 901 239 darab öntöltő hibridautót (mild, full hibrid) regisztráltak az Európai Unióban, szemben a dízelautók 1 901 191 darabos eredményével. Viszonyításképp 2020-ban 1,1 millió öntöltő jármű talált új gazdára. A kimagasló népszerűségnek köszönhetően az említett hibridek az újautó-eladások 20 százalékát tették ki tavaly az EU országaiban a 2020-as 11,9 százalékhoz képest.

A plug-in hibrid és a teljesen elektromos autók is remekül teljesítettek, előbbiből közel 867 100, míg utóbbiból nagyjából 878 500 talált új gazdára 2021-ben. Ezek sorban 70,7 és 63,1 százalékos növekedést jelentenek a 2020-as eladásokhoz viszonyítva.

Átalakulóban a világ

A részben vagy teljesen elektromos autók piaca 2020-ban talált igazán magára, amikor a világjárvány helyreállítási programjainak részeként számos tagállamban életbe léptek az alacsony vagy nulla károsanyag-kibocsátású járműveket célzó kormányzati támogatások.

Az ösztönzők hatására a plug-in hibrid és a teljesen elektromos járművek eladásai megháromszorozódtak a pandémia berobbanásának évében, nagyjából egymillió autó kelt el a két típusból. A tavalyi adatok remekül tükrözik, hogy a piac lendülete továbbra is kitart.

Az ACEA adatai szerint továbbra is a benzines autók uralják a piacot, amelyek az új regisztrációk 40 százalékáért feleltek tavaly. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ágazati dominanciájuk fokozatosan csökken, 2020-ban a piac 48 százalékát fedték le.

A szövetség által publikált eredmények egyáltalán nem meglepőek, hiszen az Európai Bizottság 2035-től be akarja tiltani az új, hagyományos meghajtású autók értékesítését. Ennek eredményeképp gyártók folyamatosan „villamosítják” kínálatukat. Számukra a hibrid autók tökéletes megoldást jelentenek a természetvédelmi kvóták teljesítésére. Persze ez az üzletpolitika nem tetszik a környezetvédőknek, akik jellemzően azt nehezményezik, hogy a hibrid tulajdonosok túlnyomó részt a fosszilis meghajtásra támaszkodnak. Ezzel az EU is tisztában van, ezért a 2035-ös tiltás a hibrideket is érinti.

A dízelautók eladásai a 2015-ös emissziós botrány óta fokozatosan csökkennek: 2020-ban 2,77 millió új dízeles járművet regisztráltak, majdnem egymillióval többet, mint tavaly.

The Conversation

Ne hagyd ki!