Mindeközben a Tesla sanghaji gyára is húzza a kínai exportot
Fotó: Shutterstock

Már nem Japán a világ vezető autóexportőre

Letaszították Japánt a trónról az idei év első negyedévében az autóexport területén. A világ elsőszámú autóexportőre Kína lett, miután előretört az elektromos autók gyártásában – nagyban köszönhetően az amerikai Tesla sanghaji gyárának. Emellett a kínaiak jócskán növelni tudták az eladásaikat a nyugati szankciókkal sújtott Oroszországban is.


Kína lett a világ legnagyobb autóexportőre

Az egymillió darabot is meghaladta Kína autóexportja 2023 első negyedévben, ami 58 százalékos növekedést takar. Japán lett a második mintegy 950 ezer autóval 6 százalékos bővülés mellett. A Nikkei japán hírügynökség megjegyzi, Peking idén 4 millió fölötti autóexporttal számol, ami 30 százalékos növekedés jelentene éves alapon.

Kína jelentős összegekkel támogatja az elektromosautó-gyártást, és gyorsan építi ki az infrastruktúráját is ezen autók töltéséhez. Emellett fenntartható üzemanyaggal közlekedő járművek teszik ki a kínai autóexport nagyjából 40 százalékát.

Azonban nemcsak kínai cégek húzzák az ázsiai ország ágazatát, hiszen a rekorder Tesla is felépítette az első nagy külföldi gyárát Sanghajban, ráadásul a jelenlegi miniszterelnök támogatásával. A kínai autóexportot leginkább az amerikai cég húzza, amely 2019 óta gyárt elektromos autókat a nagyvárosban, tavaly nagyjából 1,25 milliót, de növelné a kapacitását 1,75 millióra.

A HVG megjegyzi, Kína a legtöbb autót (zöld üzemanyaggal) Belgiumba, Ausztráliába és Thaiföldre exportálja. De az e-autók kivitelének a felfutása csak az egyik magyarázat a kínaiak sikerére: a másik a Moszkvát sújtó szankciók. Miután a nyugati cégek kivonultak Oroszországból, a kínai export versenytársak nélkül maradt az eurázsiai országban (erről bővebben ebben a cikkünkben írtunk). Így sikerült egyetlen év alatt megtriplázniuk a személyautó-kivitelüket az orosz piacra, elérve a 140 ezres darabszámot.

Nem hisz az önvezető autókban a vezető kínai gyártó

Egyébként Kína vezető elektromos autógyártójának, a BYD-nek az egyik szóvivője, Li Yunfei arról beszélt a CNBC újságírójának a 2023-as Sanghaji Autószalonon, hogy az önvezetés egy hamis állítás. Megjegyezte, ha például két önvezető jármű karambolozik, azt sem lehet eldönteni, hogy melyik volt a hibás.

Úgy gondoljuk, az önvezető technológia, amely teljesen független az emberektől, nagyon-nagyon távoli jövő, és teljességgel lehetetlen megvalósítani. (…) Sok évnyi belefektetett összeg után láthatjuk, hogy nem vezettek sehova ezek az erőfeszítések

- idéztük a cég neve említése nélkül is valószínűleg a Teslára utaló (az amerikai vállalat rengeteg pénz fektetett önvezető technológia fejlesztésébe) szóvivőt.

Kínában tilos önvezető autót értékesíteni a nagyközönségnek. Viszont néhány vállalatnak ideiglenesen engedélyezték, hogy egyes városokban önvezető taxikat üzemeltessenek. Ezzel szemben az idei év elején jelentette be a Mercedes-Benz, hogy elsőként ők kaptak engedélyt az Egyesült Államokban a hármas szintű önvezetésre. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk pedig egyébként is régóta próbálja népszerűsíteni az autonóm vezetést.


Ne hagyd ki!