Egy friss tanulmány szerint átlagosan harmadával esett a tisztán elektromos meghajtású használt autók árszintje az Egyesült Államokban 12 hónap alatt. Ekkora árzuhanást a hibrideknél sem mértek. A szakértő elmondta, mi állhat az áresés hátterében.
Harmadával esett a tisztán elektromos autók ára
Az iSeeCars felmérése alapján amíg 2022 októberében 32,627 dollár volt a használt autó átlagára az Egyesült Államokban, 2023 azonos hónapjára 30.972 dollárra mérséklődött, ami 5,1 százalékos esést jelent. Ezeken belül a hibridek árszintje az átlagnál jóval nagyobbat, 9,6 százalékot esett a vizsgált időszakban. Azonban ez az érték is eltörpül a tisztán elektromos meghajtású használt autók 33,7 százalékos árzuhanása mellett. Ez utóbbiaknál 52.281 dollárról 34.994 dollárra zuhant az átlagár – írja az InsideEVs.
A gazdaság általános helyzete, valamint az elektromos járművek területén növekvő verseny egyaránt megtalálható a háttérben. De sok vásárló a töltési infrastruktúrával sem elégedett, ezért óvatosabban választanak használt elektromos autót
- idézik Karl Brauert, az iSeeCars vezető elemzőjét a Villanyautósok.
A szakember hozzátette, jól látható, hogy a legnagyobb áresés a használt elektromos autók közül is az idősebbeket érintette. Azokon belül pedig leginkább a Nissan Leaf, a Tesla Model 3, a Chevrolet Bolt EV, a Tesla Model X és a Model S árai csökkentek.
Szabadulnának Kínától a villanyautó-gyártók
Egyébként jellemzően hagyományosan ritkaföldfémekből készült, állandó mágnesekkel ellátott motorokat használnak a villanyautógyártók. Leginkább ezek képesek előállítani a tisztán elektromos autókhoz (EV az angol „electric vehicle”, azaz „elektromos jármű” szavakból) szükséges nyomatékot. Emellett ilyen anyagok nagy mennyiségben vannak jelen az EV-k hangrendszereiben, sőt platformjaiban is.
Ezen fémek jelentős része Kína kezében van, így az autógyártók jócskán ki vannak téve az ázsiai országnak. Emiatt nem csoda, hogy az amerikai, az európai és a japán autóipar egyre inkább törekszik olyan elektromos motorok kifejlesztésére, amelyek gyártásához egyáltalán nem, vagy csak kis mennyiségben kellenek ritkaföldfémek.
A Tesla az idén jelentette be, hogy az új autómodelljeit ritkaföldfémmentesre tervezi. De hasonló úton járnak a General Motors és a Jaguar Land Rover autógyártók is, illetve olyan nagy autóipari beszállítók, mint a BorgWarner vagy a német ZF. Ez utóbbi el is készült egy olyan mágnesmentes, külső gerjesztésű szinkronmotorral (EESM), amely méretben és teljesítményben megfelel az állandó mágneses motoroknak. Sőt, a cég jelenleg is tárgyal amerikai, európai és kínai autógyártókkal az EESM szállításáról.