Nagyot csökkent a cég teljesítménye

A cseh Skoda autógyártóra a koronavírus-járvány kezdete óta különösen rossz hatással vannak az ellátási láncok szakadozásai. A közelmúltban az orosz-ukrán háború is rátett egy lapáttal a vállalat problémáira. Most újabb gondokkal kell szembenéznie.


Nem ezek a Skoda legjobb évei

28 százalékkal kevesebb járművet állított elő a Skoda 2022 első negyedévében, mint a megelőző év azonos időszakában. A termelés visszaesése leginkább alkatrészellátási problémáknak tulajdonítható – idézi a Napi.hu a Rádió Praha-t.

Továbbra is az Ázsiából érkező chipek, valamint az ukrajnai félvezetők hiánya jelenti az autógyártó számára a legnagyobb gondot. A helyzetet tovább tetőzik a Sanghajban ismételten felerősödő járvány miatt kialakult, újabb szállítmányozási nehézségek. A városban ráadásul gyára is van a cégnek, valamint onnan származik az autókba beépített elektronika jelentős része.

Eddig azonban nem kellett a sanghaji alkatrészek hiánya miatt korlátozni az európai gyártást. Viszont, ha a helyzet nem oldódik meg hamarosan, akár arra is sor kerülhet. Új szállítmányokra pedig még hosszú hónapok nem számíthat a gyár a kínai városból. Ezért a cég már korábban összehívott egy válságtanácsot.

A Skoda egyébként a hazai piacát el tudja látni kocsikkal - 18 ezer új autót gyártottak oda az első negyedévben. Harmadával esett azonban vissza az exportjuk az idei év első három hónapjában, így csak 144 ezer járművet szállítottak külföldre. Szerepet játszott ebben az is, hogy a cég az ukrajnai invázió miatt már nem szállít az orosz piacra. Ezen kívül megszüntetné az értékesítést Kínában is, ahol egyre csökkennek az eladásai.

Válság az autóiparban

Az említett problémák azonban nem csak a Skodát érintik, hanem az egész európai autóiparra hatással vannak. A közelmúlt hírei arról szóltak, hogy válságos helyzetben van az új autók piaca, miután a háború sújtotta Ukrajna jelentős autóipari beszállító, különösen az alapanyagok- és részegységek tekintetében. Az ország kiesése a termelésből rövid időn belül akár át is szabhatja az autópiacot.

Az említett változást jelzi például az, hogy a kereskedőknél korábban elérhető, néhol 10–20 százalékos árengedmények szinte megszűntek, sőt, emelkedtek az árak. A pandémia éveiben a szektort 20–25 százalékos áremelés érintette, az ukrajnai háborúig pedig csak az idén ezt 5 százalékos drágulás követte. Azóta további 5–10 százalékkal mentek feljebb az árak hazánkban, amiben szerepe volt az euróval szembeni forintgyengülésnek is.

Az autópiac jövője függhet attól, hogy milyen gyorsan ér véget a háború Ukrajnában, és a keleti szomszédunk mikor tud ismét csatlakozni a nemzetközi autóiparhoz.

Nem valószínű éppen ezért, hogy idén számottevően csökkennének az árak az új autók piacán, jobb esetben azonban előfordulhat az árszint stabilizálódása. Továbbá megeshet az is, hogy csak a listaár szerint tudunk majd új autót vásárolni. Valószínűleg nem tűnnek el az importőri akciók, de azok meghatározott időszakokra szólhatnak majd.

Az autóipar jelenlegi helyzete egyébként nem kedvez az eladásoknak, ezért idén - hasonlóan az előző évekhez - nem várható fellendülés az új autók hazai piacán.

The Conversation

Ne hagyd ki!