Olyan akkumulátortípust mutattak be ausztrál és kínai fejlesztők, amely állításuk szerint az elterjedt akkuknál sokkal biztonságosabb, hatékonyabb és környezetkímélőbb. A lítium-ion aksik egyik alternatívája születhetett meg.
Környezetkímélőbb akkut hoztak létre ausztrál és kínai tudósok
A Journal of American Chemistry számolt be róla, olyan akkumulátortípust hoztak létre a dél-ausztráliai Flinders Egyetem és a kínai Zhejiang Sci-Tech Egyetem kutatói, amely veszélyes anyagok helyett vízalapú elektrolitokat használ. Ezek sokkal ember- és környezetbarátabbak, mint az akkumulátorgyártásban elterjedt megoldások.
Az Interesting Engineering szerint az akkumulátor stabilan 1,25 V kimeneti feszültséget és 110 mAh/g kapacitást képes biztosítani 800 töltési cikluson keresztül, minimális degradáció mellett.
Az alumínium-ion akkumulátorokban nagy lehetőségek rejlenek a lítium-ion akkumulátorok alternatívájaként, ugyanis már most is széles körben használják ezt szórakoztató elektronikai termékekhez: elektromos járművekhez, és megújuló energiatároló rendszerekhez is
- idézi Zhongfan Jiát, az ausztrál egyetem egyik kutató professzorát a 24.
Az aksi fejlesztői remélik, tovább tudják javítani az akkumulátor teljesítményét, és növelhetik a gyártási kapacitásukat is.
Töltőutat fejlesztettek ki svéd kutatók
Ezzel párhuzamosan a dél-svédországi Lundban egy egy kilométeres útszakaszon építettek speciális síneket a burkolatba kutatók. Azokból tudnak az álló vagy haladó villanyautók egy különleges áramszedő kar segítségével elektromos energiát felvenni.
Az induktív töltőrendszer érzékelőket és szenzorokat használ azért, hogy az e-autók akkumulátorai kommunikálni tudjanak a töltőpontokkal. Ezek teszik lehetővé a töltés automatikus indulását és leállását is, amikor a jármű áthalad a pontok felett. Az EVolutionRoad nevű technológia így képes minimalizálni az aksik töltéséhez szükséges állóidőt is.
A projekt teljes költségvetése 96 millió svéd korona (jelenlegi árfolyamon 3,11 milliárd forint) volt, melyből a Svéd Közlekedési Minisztérium 84 milliót (2,73 milliárd forint) állt. Összehasonlításképpen: Magyarországon egyetlen kilométer „klasszikus” autópálya építése akár 4,4 milliárd forintba is kerülhet.
Ráadásul a svédek szerint a megoldásuk olcsóbb, mint töltőállomásokat üzemeltetni. Emellett kisebb aksik is elegendők lehetnek az autókba, hiszen azok folyamatosan töltődnek. Persze egy ilyen technológia bevezetése egyáltalán nem egyszerű, hiszen speciális szerkezeteket igényel a kivitelezése.