BMW, Renault és Volvo autók is érkeznek Európába kínai gyárakból
Fotó: Shutterstock

A vártnál lassabban lephetik el a kínai e-autók Európát

Tengeri szállítási problémák nehezítik a kínai villanyautók (EV-k) Európába jutását. Kevés az autószállító hajó, ami lassítja az ázsiai autómárkák európai terjeszkedését, valamint árfelhajtó hatása is van. A helyzetet súlyosbítja, hogy például BMW, Renault és Volvo autók is érkeznek Európába kínai gyárakból.


Szállítási problémákkal küzd az európai autópiac

2023-ban rekordmennyiségű autót szállítottak tengeren, összesen nagyjából 23,4 millió darabot. Ennek ellenére tengeri szállítási problémák jellemezték az autópiacot. Kevesebb szállítóhajó állt rendelkezésre, mint amennyire igény volt.

Az ellátási problémák különösen az európai piacot érintették, ahol 40 százalékkal nőhetett az autóimport tavaly. A növekmény java a kínai e-autókhoz köthető, melyekből körülbelül 4,3 millió érkezett. Összehasonlításként: 2020-ban egymillió sem.

A szállítási gondok miatt a napi charterárak 115 ezer dollárra növekedtek 2023-ban. Ez 10 százalékos emelkedést jelent éves alapon, viszont a hétszerese a 2019-es átlagárnak – számolt be róla a Financial Times.

Az iparág felzárkózik, mivel a hajózási piacon továbbra is szűkösek a kapacitások a megnövekedett autómozgások és a kevés új hajóépítés miatt. A hiány különösen az Európába exportáló kínai EV-márkákat érinti. Az elemzők rámutatnak, hogy ezek a vállalatok a hazai gyárak túlkapacitása miatt nem rendelkeznek a tengeri szállítás alternatíváival

- írja Stephen Gordon, a Clarksons kutatási igazgatója tájékoztatása alapján a Portfolio.

Hozzátették, jelenleg nagyjából minden negyedik az öreg kontinensen eladott EV Kínából érkezik. A kínai BYD mellett például a svédországi központú Polestar és az amerikai Tesla is gyárt ott autókat, illetve szállít Európába. Mellettük a Renault, a BMW és a Volvo Cars néhány modellje is onnan érkezik.

Megfosztotta a trónjától a BYD a Teslát

Egyébként a friss adatok alapján a Testa 2023 utolsó negyedében mintegy 484 ezer autót adott át. A Financial Times szerint ezzel az amerikai cég felülmúlta az elemzői várakozásokat. Azonban az örömüket beárnyékolja a legnagyobb riválisuk, a BYD eredménye. A kínaiak 526 ezer darab villanyautót értékesítettek ugyanebben az időszakban, ami új rekord. Ráadásul ez az első alkalom, hogy egy negyedévben a kínai autógyártó több tisztán elektromos meghajtású autót adott el, mint Elon Musk cége.

A BYD növekedése elsősorban hazai pályán valósult meg. Azonban egyre jobban törekszenek arra, hogy új, külföldi piacokra tegyék be a lábukat. Ebben kulcsfontosságú szerepe lesz a Szegeden épülő új gyáruknak is.

Bár a BYD több mint 3 millió járművet értékesített tavaly, ebben a számban benne vannak a plug-in hibridek is. Villanyautót 1,58 millió darabot adtak el 2023-ban, tehát éves összesítésben a Tesla nyert 1,81 millió eladással az EV-piacon.


Ne hagyd ki!