Rögtön két villanyautót dob a kontinens piacára
Fotó: Shutterstock

Újabb kínai autógyártó lép az európai piacra

A Geely elektromos márkája jelentette be, két felsőkategóriás villanyutóval belép az európai piacra. Az e-autók már előrendelhetők Hollandiában és Svédországban. Mutatjuk, mely modellekről van szó, és mennyibe kerülnek.


Két villanyautóval lép az európai piacra a Zeekr

A Geely kínai autóipari óriás olyan márkák tulajdonosa, mint a Volvo, a Lotus, a Lynk & Co, a Polestar és a Zeekr. Az utóbbi az egyik legújabb brandjük, aminek két luxuskategóriás villanyautója már előrendelhető Európában, pontosabban Hollandiában és Svédországban is. A Zeekr 001-et és a Zeekr X SUV-ot az ősztől szállítják. Az előbbi indulóára 59 490 euró (nagyjából 22,1 millió forint), az utóbbié 44 990 euró (durván 16,7 millió forint).

Svédország és Hollandia egyaránt fejlett EV-piaccal rendelkezik. Ez lehetővé teszi a Zeekr számára, hogy értékes tapasztalatokat szerezzen a fogyasztóktól, mielőtt más európai területekre terjeszkedne. (…) A stratégiánk az, hogy 2026-ra Nyugat-Európa nagy részét lefedjük

- idézi Spiros Fotinos-t, a Zeekr európai vezetőjét a Portfolio.

Hozzátette, a cég 2024-ig Dániában, Németországban, Franciaországban és Norvégiában is piacra dobja a villanyautóit. Valamint utalt több, jelenleg fejlesztés alatt álló modellre, amelyeket szintén terveznek bevezetni Európában a következő években.

Gyorsan terjednek a kínai autók az európai piacokon

Olyan nagy ütemben árasztják el az európai piacokat a kínai járművek, hogy a helyi autógyártók akár szorult helyzetbe is kerülhetnek miattuk. Amíg tavaly az öreg kontinensen az elektromosautó-eladások 10 százalékát a kínai márkák tették ki, 2025-re az arányuk 15 százalékra emelkedhet a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint. Emiatt korlátozhatja az ázsiai ország elektromos autóinak az importját az Európai Unió.

A belsőégésű motoros autók gyártása terén akár ötven-száz év versenyelőnye is volt Európának, Amerikának és Japánnak Kínához képest. Az elektromos autózással azonban a legfontosabb részek, maga a motor és a váltó is kikerült a rendszerből. Ezzel pedig az eddigi előny gyorsan elolvadt, Kína könnyedén előreugrott. Az elmúlt három-öt évben az élmezőnybe zárkózott fel az ázsiai ország az elektromos autók gyártásában

- idéztük Nagy Bertalant, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatóját.

A kínai autómárkák előnye lehet a megfizethetőség és a széles választék. Az elektromos autóik átlagára 2022-ben 30 ezer dollár (valamivel több, mint 10 millió forint) volt Európában. Ellenben például a Tesla legolcsóbb modellje, a Model 3-as 45 ezer dollárnál (15 millió forint felett) kezdődött.

Villámgyorsan bővül a kínai autóexport

A kínai autószektor jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb személygépkocsi-exportőre legyen. Azonban ez egyenes utat jelent újabb feszültségek kialakulásához az ország kereskedelmi partnereivel és riválisaival.

2020 óta megháromszorozódott a kínai autóexport, 2022-ben pedig meghaladta a 2,5 millió járművet. Ez az érték csak 60 ezerrel kisebb, mint a második legnagyobb exportőr Németország teljesítménye, de jócskán elmarad a legnagyobb külföldi értékesítő, Japán statisztikáitól. Viszont meghaladja az Egyesült Államok és Dél-Korea értékeit. A kommunista ország így is piacvezető a Közel-Keleten és Latin-Amerikában. Kína célja 8 millió személygépkocsi exportja 2030-ra, ami több mint kétszerese Japán jelenlegi autókivitelének.

Ne hagyd ki!