Rekordot döntött egy Toyota RAV4
Fotó. Shutterstock

Hatótávrekordot döntött egy konnektorról tölthető Toyota

100 órán keresztül ment elektromos üzemmódban egy Toyota RAV4 majdnem 2000 kilométert, ami új rekord. Azonban van némi csavar a történetben, hiszen kapott némi „segítséget”.


Rekordot döntött egy Toyota RAV4

A vezeték nélküli töltést biztosító utak is szerephez juthatnak a jövő autózásában. A hálózatuk már épül az Egyesült Államokban, azonban a technológia még gyerekcipőben jár. Egy ilyen tesztpályán állított fel hatótávrekordot egy izraeli start-up, az Electreon, egy átalakított Toyota RAV4-gyel. A csupán 18 kilowattórás akkumulátorpakkal rendelkező autó 100 óra alatt durván 1925 kilométert tettek meg anélkül, hogy megállt volna tölteni az aksiját. A rekordot úgy érte el, hogy a menete közben 241,69 kilowattóra energiát nyert az aszfaltba épített elektromos tekercsekből.

A Vezess megjegyzi, az Electreon szándékosan kisebb akkumulátorcsomagot helyezett a Toyotába. Ezt azzal indokolták, csökkenti az akkuk méretigényét a töltőutak megjelenése, amelyeken messzebbre lehet jutni kisebb hatótávú autókkal is.

Egyébként az Electreon a Toyota mellett a DENSO-val is együttműködik a vezeték nélküli töltés fejlesztése érdekében. Emellett azt is kutatják, hogyan lehetne a régebbi aktóknál is hasznosítani a töltőutakat.

Lapértesülések alapján az Electreon kísérletezik Belgiumban, Franciaországban és Svédországban is. Emellett kötöttek egy 3,2 millió eurós megállapodást Németországban, ahol a start-up felel a tömegközlekedésben résztvevő elektromos buszok üzemeltetéséért.

1000 km hatótávot ígérő villanyautó lép az európai piacra

Az Electreon mellett sok más cég az akkumulátorok bővítésével tolnák ki a villanyautók hatótávolságát. A Geely kínai autóipari óriás olyan márkák tulajdonosa, mint a Volvo, a Lotus, a Lynk & Co, a Polestar és a Zeekr. Az utóbbi az egyik legújabb brandjük, amit hamarosan be fognak vezetni néhány európai ország piacán is.

A Zeekr az első modelljét 001 névre keresztelte. 2020-ban először a Lynk & Co Zero nevű tanulmányautójaként mutatkozott be. Azonban egy évvel később a Zeekr 001 néven kezdték gyártani Kínában, és ilyen jelzéssel érkezhet Európába is az idén.

A villanyautót korábban 86 és 100 kilowattórás akkumulátorral lehetett rendelni, amivel 545 és 740 kilométer volt a hivatalos hatótávja. Viszont a Zeekr 140 kilowattórás akkuval is kiadja a 001-et, így akár 1032 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. Emellett az elektromotorja 544 lóerős teljesítményre lehet képes.

Új szuperakkumulátort jelentett be a CATL

Mindeközben azt állítja a CATL kínai akkumulátorgyártó, olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, aminek az idén el is indulhat a tömeggyártása. Hozzátették, a Condensed Battery, azaz "sűrített akkumulátor" nevet kapó fejlesztés autókban jelenhet meg, de repülőkben is használhatják.

Viszonyításként a gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai 140-180 Wh/kg környékén járnak. Az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig a 260 Wh/kg-ot érik el.

A technológiáról eddig annyi lehet tudni, hogy "mikron méretű adaptív hálót" használ, valamint nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az akkuhoz.


Ne hagyd ki!