100 órán keresztül ment elektromos üzemmódban egy Toyota RAV4 majdnem 2000 kilométert, ami új rekord. Azonban van némi csavar a történetben, hiszen kapott némi „segítséget”.
Rekordot döntött egy Toyota RAV4
A vezeték nélküli töltést biztosító utak is szerephez juthatnak a jövő autózásában. A hálózatuk már épül az Egyesült Államokban, azonban a technológia még gyerekcipőben jár. Egy ilyen tesztpályán állított fel hatótávrekordot egy izraeli start-up, az Electreon, egy átalakított Toyota RAV4-gyel. A csupán 18 kilowattórás akkumulátorpakkal rendelkező autó 100 óra alatt durván 1925 kilométert tettek meg anélkül, hogy megállt volna tölteni az aksiját. A rekordot úgy érte el, hogy a menete közben 241,69 kilowattóra energiát nyert az aszfaltba épített elektromos tekercsekből.
A Vezess megjegyzi, az Electreon szándékosan kisebb akkumulátorcsomagot helyezett a Toyotába. Ezt azzal indokolták, csökkenti az akkuk méretigényét a töltőutak megjelenése, amelyeken messzebbre lehet jutni kisebb hatótávú autókkal is.
Egyébként az Electreon a Toyota mellett a DENSO-val is együttműködik a vezeték nélküli töltés fejlesztése érdekében. Emellett azt is kutatják, hogyan lehetne a régebbi aktóknál is hasznosítani a töltőutakat.
Lapértesülések alapján az Electreon kísérletezik Belgiumban, Franciaországban és Svédországban is. Emellett kötöttek egy 3,2 millió eurós megállapodást Németországban, ahol a start-up felel a tömegközlekedésben résztvevő elektromos buszok üzemeltetéséért.
1000 km hatótávot ígérő villanyautó lép az európai piacra
Az Electreon mellett sok más cég az akkumulátorok bővítésével tolnák ki a villanyautók hatótávolságát. A Geely kínai autóipari óriás olyan márkák tulajdonosa, mint a Volvo, a Lotus, a Lynk & Co, a Polestar és a Zeekr. Az utóbbi az egyik legújabb brandjük, amit hamarosan be fognak vezetni néhány európai ország piacán is.
A Zeekr az első modelljét 001 névre keresztelte. 2020-ban először a Lynk & Co Zero nevű tanulmányautójaként mutatkozott be. Azonban egy évvel később a Zeekr 001 néven kezdték gyártani Kínában, és ilyen jelzéssel érkezhet Európába is az idén.
A villanyautót korábban 86 és 100 kilowattórás akkumulátorral lehetett rendelni, amivel 545 és 740 kilométer volt a hivatalos hatótávja. Viszont a Zeekr 140 kilowattórás akkuval is kiadja a 001-et, így akár 1032 kilométert is megtehet egy feltöltéssel. Emellett az elektromotorja 544 lóerős teljesítményre lehet képes.
Új szuperakkumulátort jelentett be a CATL
Mindeközben azt állítja a CATL kínai akkumulátorgyártó, olyan 500 Wh/kg kapacitású akkucellát állítottak elő, aminek az idén el is indulhat a tömeggyártása. Hozzátették, a Condensed Battery, azaz "sűrített akkumulátor" nevet kapó fejlesztés autókban jelenhet meg, de repülőkben is használhatják.
Viszonyításként a gyártók nátriumion és LFP akkumulátorai 140-180 Wh/kg környékén járnak. Az autókba szerelt legfejlettebb NMC/NCA cellák pedig a 260 Wh/kg-ot érik el.
A technológiáról eddig annyi lehet tudni, hogy "mikron méretű adaptív hálót" használ, valamint nagy kapacitású katódot, illetve egy újfajta anódot alkottak az akkuhoz.