Egyre kevésbé érdekli a fiatalokat a Facebook, ellenben egyre többet tiktokoznak a gyerekek. Magyar hatóság hívta fel a figyelmet a gyermekek internetezésének veszélyeire.
A neten csüngenek a gyerekek
A 10–15 évesek egy átlagos hétköznapon nagyjából két, hétvégenként körülbelül három órát töltenek a világhálón. A legtöbben a felső tagozatba lépve kapják meg az első okostelefonjukat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, valamint a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesület kutatásából.
A felmérés rámutat, hogy a magyar gyerekek leginkább alsó tagozatban kezdenek játszani a világhálón. Ekkor ismerkednek meg a közösségi médiával is, ahol a TikTok viszi a prímet a Facebook előtt. A felső tagozatosoknál egyértelműen ezen oldalak (és az Instagram) pörgetése teszi ki az internetezés javát. Az utóbbiak közül háromból ketten vannak fent a Facebookon, a TikTokot pedig minden második-harmadik gyerek használja.
A VG megjegyzi, hogy a szülők és a pedagógusok hasonlóan látják a digitális világ előnyeit és hátrányait, valamint egyetértenek abban, hogy a tévézés és az internetezés kontrollált körülmények között a gyerekek előnyére is válhat. Viszont a felső tagozatos gyerekek szülei érzékenyebbek a témára. Ennek oka, hogy a gyermekeik nagyjából hatoda találkozott nem kívánt tartalmakkal vagy volt zaklatás áldozata a világhálón. 10 százalékuk pedig kárvallottja adatlopásnak is.
Valóban kevesebbet facebookoznak a fiatalok, de népszerű a TikTok és az Instagramm
Egy nemzetközi kutatásokból is látszik, hogy a Z-generáció tagjai nagyon aktív internethasználók, azonban a Facebookkal egyre kevesebben foglalkoznak. A 13-17 éves korosztálynak például csak a 32 százaléka használja az oldalt napjainkban, amíg a 2014-2015-ös években az ilyen idős fiatalok 71 százaléka volt aktív felhasználója.
A tinédzsereknek már nem értékes felület a Facebook, mivel ötnél is több, nagy elérést biztosító és végtelen görgetést kínáló közösségi platform közül választhatnak. Mindegyiken aktívan jelen lenni pedig nem fenntartható számukra, ezért a legkevesebb értéket adó felületet hanyagolják. A Z-generációtól továbbá már távolabb áll az átlagos Facebook-felhasználók kultúrája
- nyilatkozta Jules Terpak, digitális kultúrával foglalkozó Z-generációs tartalomkészítő.
Azonban a Facebook testvéroldalának, az Instagramnak a népszerűsége továbbra is töretlen a tinédzserek körében. A korcsoport 62 százaléka aktív felhasználója, amíg a 2014-2015-ös felméréskor 52 százalék volt ez az arány.
Emellett a TikTok-ot a 67 százalékuk használja, a Snapchatet pedig 59 százalékuk nyomkodja, ezért nem meglepő, hogy a korosodó platformok egyre több funkciót próbálnak ezektől a felületektől átmásolni.