Fekete ruhás, kapucnis csaló ül bal oldalon egy sötét szobában, jobb oldalon egy világos szobában egy fehér felsős nő ül, akit épp átvernek
Fotó: Shutterstock

Támadnak a közösségi médiás csalók, így védekezhetsz ellenük

Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának (FTC) jelentése szerint tavaly csak az amerikai polgárokat több mint 770 millió dollárral, átszámítva nagyjából 246,4 milliárd forinttal károsították meg az online csalók a közösségi média felületek „segítségével”. Az FTC a népszerű módszereket és a legjobb védekezési módokat is megosztotta.


Romlik a helyzet

A Bizottság az említett összeget több mint 95 ezer egyesült államokbeli polgár hivatalos panaszai alapján határozta meg. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a tavaly regisztrált összes online átverés negyedét tették ki a közösségi médiás lehúzások, amelyek 18-szoros növekedést mutatnak a 2017-ben, és több mint kétszeres növekedést a 2020-ban bejelentett veszteségekhez képest.

Alsó hangon minden negyedik ember, aki 2021-ben csalás áldozata lett, arról számolt be, hogy az átverés egy közösségi médiás hirdetéssel, bejegyzéssel vagy privát üzenettel kezdődött. Az adatok azt sugallják, hogy 2021-ben a csalók számára a közösségi média felületek sokkal hatékonyabbnak bizonyultak az emberek elérésére, mint bármely más módszer. Ez egy olcsó módja annak, hogy emberek milliárdjait érjék el a világ bármely pontjáról. Könnyű hamis személyazonosságokat gyártani, sőt, a csalók a feltört profilok segítségével a felhasználók barátait is könnyedén lépre csalhatják.

-áll az FTC jelentésében.

A legnépszerűbb módszerek

A legjövedelmezőbb csalási technikák azok voltak, amelyek hamis befektetési lehetőségeket hirdettek. Nem meglepő módon sok esetben kriptovalutákkal csábították az érdeklődőket.

2021-ben is hódítottak a kibertér Don Juan-jai, a romantikus csalások okozták a legtöbb kárt a befektetési svindlerek után.

Gyakoriság szempontjából az online vásárlás (70%) vitte a prímet, ezekben az esetekben a károsultak rendeltek valamilyen terméket, előre kifizették, az árucikk azonban soha nem érkezett meg. Sokan arra panaszkodtak, hogy a bűnözők olyan oldalakkal húzták le őket, amelyek a megszólalásig hasonlítottak a népszerű, megbízható kereskedelmi platformokra.

A bejelentett veszteségek több mint 70 százaléka az említett módszerekre vezethető vissza. Az FTC tájékoztatása szerint a csalók elsősorban a Facebookon és az Instagramon vadásznak áldozataikra.

A Bizottság az alábbiakat javasolja, hogy elkerüld az átveréseket:

  • Korlátozd, hogy a különböző platformokon kik láthatják bejegyzéseidet és személyes információidat
  • Ha lehetőség van rá, akkor a beállítások menüpontban kapcsold ki a „célzott hirdetések” funkciót
  • Ha egy barátod, ismerősöd üzenetben felkeres valamilyen gyanús szívességgel (például anyagi jellegűvel), hívd fel telefonon. Előfordulhat, hogy feltörték a fiókját, és a bizalmadat, jóhiszeműségedet akarják felhasználni ellened.
  • Kezeld kellő óvatossággal azokat az udvarlókat, akik agresszíven próbálnak veled kapcsolatot teremteni, ha pedig pénzt kérnek tőled, azonnal tiltsd őket. Erről a jelenségről bővebben EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.
  • Online vásárlás előtt nézz utána a cégnek. Keress rá az interneten a nevére, valamint az „átverés” vagy a „panasz” kifejezésre, továbbá ellenőrizd a vásárlói értékeléseket, véleményeket.

Ne hagyd ki!