Több ezer autógyári munkást küldtek kényszerszabadságra az oroszországi Kalugában, miközben az élelmiszerárak a nyugati szankciók nyomán napról napra emelkednek.
A Reuters beszámolója szerint a több mint 300 ezer lakosú városba 2006 óta összesen 15 milliárd dollár értékű befektetés érkezett, többnyire külföldről.
Zárnak a gyárak
Az Oroszországra kivetett szankciók miatt azonban
a már eddig is meglévő alkatrészhiány tovább súlyosbodott,
ezért be kellett zárni a német Volksvwagen és a svéd Volvo helyi gyártóegységét a Moszkvától kevesebb mint 200 kilométerre lévő városban.
Egy harmadik gyár, a PSMA Rus, amely a Stellantis és a Mitsubishi közös vállalkozása, hamarosan szintén alkatrészhiány miatt
ugyanerre a sorsra juthat,
és a náluk dolgozó kétezer embert is szélnek ereszthetik.
A PSMA-nál hegesztőként dolgozó Pavel Terpugov a Reutersnek elmondta:
kétszer annyiba kerül a boltban az élelmiszer, mint a nyugati szankciók előtt.
Előrejelzések szerint az infláció Oroszországban idén elérheti a 24 százalékot, míg az orosz gazdaság mutatói a 2009-es szintre süllyedhetnek.
Hátha nem éri meg
A Volkswagen kalugai gyárának egyik alkalmazottja abban reménykedik, hogy a nyugati autógyártóknak nem éri meg veszteséget termelni, és nem éri meg elveszíteni az orosz piacot. Bízik benne, hogy társaival együtt a lehető leghamarabb visszatérhetnek a munkába.
A német autógyártó több mint négyezer embernek adott munkát Kalugában egészen március elejéig, amikor az Ukrajna elleni orosz háború nyomán felfüggesztette működését. A Volkswagen egyelőre nem is tervezi az ottani újranyitást. A Volvo csoport kalugai egységében pedig korábban hatszáz embert foglalkoztattak.
Már a nyugati szankciók előtt is
lanyhult az oroszországi autóvásárlási kedv:
míg a Volkswagen gyár 2007-es megnyitásakor 2,8 millió autót vettek az oroszok, tavaly ez a szám 1,67 millióra csökkent. A visszaesés részben a Krím-félsziget 2014-es orosz annektálását követő szankcióknak, másrészt a pandémiának tudható be.