A legtöbb magyar munkavállaló beérné kevesebb munkabéren kívüli juttatással, ha arra költhetné, amire szeretné – derült ki egy friss kutatásból. A felmérés rávilágít, hogy a kiugróan magas infláció miatt a mindennapi megélhetést segítő cafeteriának örülne a legtöbb alkalmazott.
A rezsire és az élelmiszerre fordítja a legtöbb magyar a munkahelyi prémiumot
Az Edenred ezer hazai munkavállalót kérdezett meg a béren kívüli juttatásaikról. A felmérésből kiderül, hogy leginkább a mindennapi megélhetést segítő cafeteriára vágynak a magyar alkalmazottak.
A válaszadók 84 százaléka inkább beérné 20 százalékkal kevesebb évi nettó juttatással, ha azt teljes egészében a mindennapi megélhetésére, például élelmiszerre, rezsire fordíthatná. Jobb fizetés és magasabb juttatás miatt mintegy 80 százalékuk váltana munkahelyet, nagyjából 30 százalékuk pedig jelenleg is ilyen lépésben gondolkodik.
Ennyit kapnak manapság
Cafeteriát a megkérdezettek 35 százaléka kapott idén. Közülük a szellemi munkát végzők mintegy 40 százaléka (58 százalékuk évi 200 ezer forintnál is többet) és a fizikai dolgozók 30 százaléka (66 százalékuk nettó 200 ezer forintnál kevesebben részesült). Leggyakoribbak az évente egyszeri, illetve a havonta adott juttatások. Ezek éves összege 50 ezer forintnál kezdődik, de van akinek meghaladja az 500 ezret.
A válaszadók 30 százaléka mondta azt, hogy jelentősen csökkenne a motivációja, ha jövőre megszűnne ez a támogatás. Közel 40 százalékuknál a mindennapi megélhetést is megnehezítené.
Megnehezíti az életüket az infláció
A kutatásból kiderül, hogy a megítélésük szerint átlagos színvonalon élők mindennapjaira jelentős hatást gyakorol a kiugró infláció. Az áremelkedések miatt a megkérdezettek 96 százaléka kényszerül változtatni a vásárlási szokásain.
Egyértelműen látszik, hogy a növekvő infláció közepette a korábbinál is fontosabbá vált a munkavállalók számára, hogy olyan béren kívüli juttatásokban részesüljenek, amelyekre valóban szükségük van, és ténylegesen arra tudják fordítani, amire szeretnék. Emellett az is fontos, hogy a munkaadók valamilyen formában próbálják kompenzálni a növekvő infláció hatásait, amelyre a béremelésen kívül a juttatások bővítése is hatékony és rugalmas eszköz lehet
- idézi Szendrő Tamást, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatóját a VG.
Kevesebb cég adna cafeteriát a fizetés mellé
A K&H a magyarországi kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében végzett felmérést. A kutatásuk rávilágít, hogy az előző negyedévhez képest 60 százalékról 40 százalékra csökkent azon cégek aránya, amelyek béren kívüli juttatást terveznek adni az alkalmazottjaiknak a következő 12 hónapban. A közlekedési költségtérítésben a vállalatok 20 százaléka, 13. havi fizetésben, jutalomban vagy prémiumban 19 százalék, SZÉP-kártyában pedig 18 százalékuk gondolkodik.
Közeledve az év végéhez a cégek már elkezdik tervezni a következő évi költségeket, többek között a béren kívüli juttatások keretét is. A jelenlegi gazdasági helyzetben feltehetően jóval óvatosabbak a vállalkozások, de remélhetőleg a mostani visszaesés csak átmeneti és a jövőben újra tartósan legalább 50 százalék felett lehet a cafeteriát tervező cégek aránya
- nyilatkozta Rammacher Zoltán, a K&H KKV marketing- és értékesítés-támogatási vezetője.