A világ legnagyobb munkaerő-közvetítő csoportja, a Recruit Holdings vezérigazgatója úgy véli, hogy az önéletrajzok idejétmúltak, és eljött az ideje, hogy a vállalatok modernebb megközelítéseket alkalmazzanak.
Változnak az idők
Egyre több vállalat panaszkodik arra, hogy a munkaerőhiány miatt nehezen talál munkaerőt. Egyesek azt állítják, az embereknek egész egyszerűen nincs kedvük dolgozni. Erős kijelentés. A dolgozók mindeközben egyre kevésbé hajlandóak alacsony bérezésű munkákat elvállalni, a szerencsésebbek idejekorán nyugdíjba mentek, de olyanok is akadnak, akik szimplán átgondolták az életüket, és más területek felé eveztek.
Hisayuki Idekoba, a Recruit vezetője furcsának találja a vállalatok panaszkodását, miközben olyan toborzási praktikákat használnak, amelyek kis túlzással már tíz éve is elavultnak számítottak. Véleménye szerint a munkaerőhiány remek lehetőséget kínál arra, hogy a vállalatok felhagyjanak az önéletrajzok gyűjtögetésével, értékelésével, és áttérjenek az interaktív, beszélgetés-alapú felvételi eljárásokra.
Nemtörődöm hozzáállás
Idekoba kifejtette, hogy munkaspecifikus kérdésekkel és szituációs feladatokkal sokkal jobban le lehet mérni egy jelentkező rátermettségét, mint egy „darab papírral". Fontos megjegyezni, hogy nem csak a modernebb, például az informatikával kapcsolatos munkahelyekre gondolt. Külön kiemelte a vendéglátóipari és a szállítmányozási ágazatokat.
Példaként felhozott egy éttermet, amely 10 éve nem frissítette a munkaköri leírását és elvárásait, és hirdetésében még mindig követelményként tüntette fel a felsőfokú képzettséget. Azt is megemlítette, hogy a kamionos vállalatok is panaszkodnak a munkaerőhiányra, de abba nem gondolnak bele, hogy a sofőrök állandóan úton vannak, ezért jellemzően nem viszik magukkal laptopjaikat. A Recruit pont emiatt a kamionosokat egy telefonos, beszélgetés alapú felvételi folyamattal „vizsgáztatja". Továbbá képzéseit is fejleszti, illetve egy új toborzási technológián is dolgozik az átvihető készségek azonosítására, mert
nagyon sok ember nem tud önéletrajzot írni.
Ez egy nagyszerű lehetőség számunkra, hogy túllépjünk az old school, inkumbens, önéletrajz központú kultúrán arra a pontra, ahol csupán feltesszük a kérdést: mire vagy képes?
– mondta a szakember a Bloombergnek.
Érdekességképp megjegyezzük, hogy a Recruit Holdings tulajdonában van a Glassdoor és az Indeed toborzási platform is.
Egyes vállalatok a fiatal munkaerő bevonzása érdekében már a TikTok önéletrajzokat is elfogadják. Sőt, olyan cég is van, ami TikTok-on adja fel a hirdetését. A magyarországi Felföldi Édességgyártó Kft. is az utóbbi praktikát alkalmazta a közelmúltban, erről korábban EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.