Orvos és beteg, felpörögtek az gészségügyi szolgáltatások, itt a lista a legjobban teljesítőkről

Izgalmas adatok olvashatók ki a Haszon listák projekt által összeállított egészségügyi top 1000-es lajstromban. 2019-hez képest átrendeződött az öt legjobban jövedelmező egészségügyi szegmens helyzete, bizonyos vállalatok pedig megduplázták bevételeiket. A részletes adatbázis készül, de már most látszik a fő irányvonal.


Az élboly

A dobogó legfelső fokán nincs változás az előző évhez képest, a SYNLAB toronymagasan vezeti a nettó éves árbevétel szerinti listát. 2019-ben 14 milliárd forinttal zárt a labordiagnosztikai cég, 2020-ban 18,3 milliárd volt ez az összeg, ami szép teljesítmény a vállalat szempontjából. Hogy a lakosság körében egyre többen vesznek igénybe szűréseket vagy kivizsgálást a vállalatnál (és másutt is), lehet pozitív példa, hiszen nő az érdeklődés a prevenció iránt. Számításba kell venni viszont, hogy a pandémia és az emberek a romló egészségügyi állapota is hozzájárult az egészségügyi szegmens bevételeinek növekedéséhez.

Akárhogy is, a SYNLAB az első a listán. A vállalat az ország, honlapjuk szerint pedig Európa legnagyobb labordiagnosztikai szolgáltatója is egyben. A SYNLAB Group tagja, amely négy kontinensen képviselteti magát, és évente több mint 500 millió vizsgálatot tudnak felmutatni, ebből Magyarországon 45 milliót végeznek. Diagnosztikai szisztémájuk a betegségek megelőzésében, könnyebb kezelésében, személyre szabott gyógyításban kulcsfontosságú.

2019-ben a top 5-öt vezette a cég, követte őt a B. Braun Avitum Hungary Zrt., harmadik volt az Affidea, negyedig a Medicover, ötödik pedig az FMC Dialízis Center. A SYNLAB bevételnövekedést ért el 2020-ban, a B Braun is megtartotta ezüstérmes helyét 11, 9 milliárd forint nettó éves árbevétellel, a harmadik helyre jött fel az FMC Dialízis Center, az előző évi 10,1 milliárdos bevételt 10,8-ra növelte.

Negyedik lett a Budai Egészségközpont, holott a 2019-es 8,9 milliárd forint árbevétel helyett 2020-ban 8,6-ot ért el, ötödik helyen pedig az Affidea zárt - 2019-ben 11 milliárd forintos árbevétele volt, 2020-ban ez az összeg már csak 8 milliárd. A Medicover egész egyszerűen azért nem szerepel a 2020-as listán, mert cikkünk megjelenéséig még nem küldte meg az Opten részére adatait.

Fogorvosi cégek 

A diagnosztikában összességében az átlag árbevétel 51,4 milliárd forintot tett ki, 63 vállalat szerepel a legjobbak közt. Géndiagnosztikai és képalkotó diagnosztikai cégek is magas bevételt értek el, de a labordiagnosztika magasan veri őket, összesen 31, 8 milliárd a részük az 51,4-ből.

Az összesítőből kiderül, hogy a top 1000-be meglepően sok, összesen 286 fogorvos vagy fogászati praxis került be. A rendelők közül 120 fővárosi, 166 ezen kívül végzi tevékenységét, a vidékiek közül legtöbben Sopronban, Mosonmagyaróváron és Győrben vannak, de a második legjobb fogászat hévízi. A dentálhigiénés szekció dobogójának legfelső fokán a soproni Dentalklinik Dr. Tóka Kft. végzett 1,7 milliárddal, a második hely a Gelencsér Dental Kft.-é 1,3 milliárdos árbevétellel, szinte pontosan ennyivel zárt a harmadik helyezett, a budapesti Kreatív Fogklinika Kft.

A hazai fogorvosok és fogászati szakrendelések igen keresettek a külföldiek körében is, főleg a határok mentén, ahogy az látszik is – soproni fogászatból 17 került fel listánkra. Az osztrák egészségbiztosítási alapkezelővel többen szerződésben állnak, így az ő szolgáltatásaik díjmentesek nyugati szomszédainknak - ez a lista ide kattintva érhető el.

A kétezres évek elején kisebb botrány övezte a fogorvosturizmust hazánkban, több osztrák fogász pereskedésre adta a fejét, mert a kedvező árak miatt inkább Magyarországra jöttek a páciensek. Ez persze nem volt véletlen, a magyar fogászatok ausztriai lapokban hirdették szolgáltatásaikat konkrét árakkal megjelölve, ez pedig az osztrák törvényekkel szembe ment. Ma már kicsit árnyaltabb a kép az online hirdetési felületek térnyerésével, így különösebb probléma nincs már e téren.

További érdekességek

A listából egyéb izgalmas dolgok is kiderülnek. Már 2019-ben is magas bevétellel zártak a betegszállítással foglalkozó vállalatok, 2020-ban 45-en kerültek fel a listára a szegmensből. Összesen 13 milliárd forint nettó éves árbevételt értek el, közülük egymilliárddal a mátészalkai Keleti Sanitas Kft. bizonyult a legjobbnak, összességében az 52. legjobb egészségügyi vállalkozás lett ezzel.

Főként az OEP által finanszírozott betegszállítást végeznek, de úgynevezett betegtaxi szolgáltatás is köthető hozzájuk, ebben az esetben a páciens maga hívhatja ki a betegszállítót, természetesen térítés ellenében. A megadott adatok szerint létszámuk 98 fő, az ágazat legjobbjai pedig összesen 1077 főt foglalkoztatnak országszerte.

A szegmens tehát jól teljesített, de a plusz bevételek mellett sajnos a rendezvények biztosításából származó bevételektől elestek a járvány megfékezése miatt érvénybe léptetett korlátozások idején.

A minimum összeg, amellyel a listára lehetett kerülni, egyébként 73,6 millió forint volt, egy mosonmagyaróvári fogászatnak sikerült utolsóként csatlakoznia a legjobb ezer egészségügyi vállalathoz, de egy szemészet is hasonló összeggel került a listára. Számos egyéb kategória produkált még magas árbevételt 2020-ban, háziorvosok, magán és állami intézmények milliárdos haszonnal zártak, orvostechnikai eszközök beszerzésével foglalkozók kerültek rá. Ezek heti elemzései a Haszon Magazin új mellékletében elérhetőek lesznek.

Mi az a top 1000-es lista? 

A Haszon listák a Haszon Magazin októbertől rendszeresen megjelenő melléklete, amely hiánypótló érdekességekkel szolgál. Tematikusan jelennek meg benne iparágak, elsőként az egészségügyi vállalatok kerültek górcső alá, később pedig például a mezőgazdaság legjobbjairól szólnak majd a hírek. Az egészségügy nettó éves árbevétel alapján legjobban teljesítő ezer vállalatát listába szedtük, az Opten adatai alapján pedig kiszűrtük a fontos információkat. Hogy mire jó ez? Az adatmazsolázgatáson túl gyakorlati hasznot is rejt a lista, aki rajta szerepel, a Haszon listák projekt tagja lehet. Csomagelőfizetések megváltásával nemcsak személyre szabott PR anyagokat, bemutató cikkeket jelentethet meg, hanem bennfentes adatelemzéseket is kaphat. A szegmenseket leginkább érintő szakmai konferenciákra exkluzív belépő jár, kiterjedt kapcsolati rendszer építésével lehet még sikeresebb a cég. (x)

The Conversation

Ne hagyd ki!