Cigaretták egymásra helyezve közelről
Fotó: Unsplash

Szűkül a dohányboltok kínálata?

A 2022. december 19. napján megjelent „salátatörvény” több ponton is módosítja adohánytermékek kiskereskedelmét. De melyek a legfontosabb változások?

Hogyan lehet válogatni?

A 2022. évi LXIV. törvény többek között módosítja a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény szerint a dohánytermék-kiskereskedő valamennyi általa forgalmazott dohánytermékből típusonként, valamint márkajelzésenként kizárólag egyet-egyet jeleníthet meg a fogyasztók számára láthatóan. Ezen túlmenően, a szivarok kivételével minden olyan dohánytermék, amelynek a csomagolása a kötelezően alkalmazandó egységes csomagolásban kerül forgalomba, illetve kombinált egészségvédő figyelmeztetést tartalmaz, kizárólag úgy helyezhető az értékesítő csatornába (azaz a „polchelyre”), hogy az egészségvédő figyelmeztetés jól látható legyen a fogyasztók számára.

„A törvénymódosítás ezáltal kivezeti azt a versenyjogilag aggályosnak tekintett gyakorlatot, miszerint a szélesebb dohánytermék-palettával rendelkező dohánytermék-nagykereskedő nagyobb felületet, ezáltal előnyösebb megjelenési lehetőséget élvez a szerényebb portfólióval rendelkező piaci szereplőkkel szemben” – emeli ki a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners Ügyvédi Iroda szabályozási szakértője, dr. Szabó Gergely ügyvéd.

Mi kerül a pultvonal fölé?

A fentiek tükrében tehát a törvénymódosítás megszünteti a fogyasztók figyelmét elsődlegesen élvező (pultvonal feletti) terület esetében a dohányzáshoz kapcsolódó kiegészítő termékek (pl. cigarettahüvely és cigarettapapír, elektronikus cigaretta, dohányzást imitáló elektronikus eszköz, dohányzást helyettesítő nikotintartalmú termék, dohányzási célú gyógynövénytermék) megjelenítésének lehetőségét, tehát a dohánytermék-kiskereskedők kizárólag dohánytermékeket helyezhetnek ki pultra, illetve a pult feletti részre, amelyhez a jogalkotó azt a reményt fűzi, hogy csökkenhet a dohánytermék-kiskereskedők kitettsége a nagykereskedők irányába. Ez a szabály ugyanakkor nemcsak a dohányzáshoz kapcsolódó kiegészítő termékeket, hanem az egyéb termékeket (pl. rágó, sör, rövidital, üdítőital) is száműzi a pultvonal feletti részről, illetve amennyiben elkülönített helyen van a dohánytermék kiskereskedelem (pl. falusi bolt egy kijelölt, leválasztott része), akkor ezen elkülönített részről.

Milyen büntetés jár a szabályszegőknek?

A fentiek megszegése esetén pénzbírság szabható ki a dohánytermék-kiskereskedőkre, azonban amennyiben a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személy a fogyasztóvédelmi rendelkezést 3 éven belül ismételten megsérti, abban az esetben a Hatóság az adott üzletet legfeljebb 30 napos ideglenes bezárását rendelheti el.

Mi lesz a hatása mindennek?

Fontos kiemelni, hogy

a törvénymódosítás nem tiltja meg a kiegészítő termékek, illetve egyéb termékek értékesítését

a dohányboltokban, kizárólag azt szabályozza, hogy a pultvonal felett és az elkülönített helyen belül nem jeleníthetők meg. Ez arra enged következtetni, hogy ezen termékek ugyanúgy kaphatók lesznek a dohányboltokban, csak nem lesznek jól látható helyen feltűntetve azok polcain. Ez egyrészről eredményezheti sok dohánybolt esetében az üzlet adottságainak köszönhetően átalakítás szükségességét, tekintettel arra, hogy jellemzően a dohányboltok jelentős része arra van berendezkedve, hogy az értékesítésre szánt árukészlet jól láthatóan a pulton, illetve a pult felett kerül elhelyezésre, így azonban a raktár rész bővítése válhat szükségessé a jelen törvénymódosítás nyomán, mely nem várt kiadást jelenthet a kiskereskedők bizonyos rétegének

Nem lesz könnyű

Másrészről mindennapi nehézségbe ütközhetnek a kiskereskedők azáltal, hogy a kiegészítő termékek és egyéb termékek nem lesznek megtekinthetők a fogyasztók számára, ami nagymértékben megnehezítheti, vagy lassíthatja magát a kiszolgálást, sőt akár jelentősen is csökkentheti a forgalmat tekintettel arra, hogy ezekről a meg nem jelenített termékekről feltehetően szóbeli tájékoztatást kell majd nyújtani a vásárlók részére, valamint azokat a raktárból megtekintésre bocsátani plusz erőforrást jelent az eladók számára. Ráadásul sok esetben pont az üdítők, valamint alkoholos italok miatt térnek be a vásárlók a dohányboltba, így azok forgalmának csökkenése komoly kieséseket jelenthet.

Továbbá nem mehetünk el amellett, hogy bizonyos esetben, amennyiben a fogyasztónak nem feltétlen van tudomása arról, hogy ezek a kiegészítő termékek kaphatók az adott dohányboltban – tekintettel arra, hogy nem láthatja a pulton azokat – az impulzus vásárlás lehetőségének kizárása nyomán akár számottevő bevétel kiesést is generálhat a kiskereskedők számára, mely véleményem szerint a legsúlyosabb hátrány mely érheti a kiskereskedőket a törvénymódosításnak való megfelelés következményeként.

„Mindezeken felül azok a boltok, amelyeken belül elkülönített helyen van a dohánytermék-kiskereskedelem, egyértelműen át kell alakítsák az azt érintő belső elrendezést. Továbbá a kezdeti időszakban kérdéses lehet, hogy a Hatóság miként értelmezi a pultvonal feletti részt függetlenül attól, hogy álláspontunk szerint az egyértelműen a dohánybolt hátsó, kiszolgáló része és attól még állhatnak a dohánybolt elejében magas italhűtők, illetve pultok függetlenül attól, hogy azok fizikailag magasabbak a pultvonalnál.” – véli dr. Szabó Gergely ügyvéd.


The Conversation

Ne hagyd ki!