Medium rare steak fatálon színes borssal
Fotó: Shutterstock

Az éttermek kiötlöttek egy receptet a drágulás kezelésére

Stratégiai változtatásra kényszerülnek az éttermek a folyton emelkedő árak miatt: napi árat tüntetnek föl az egyes fogások mellett, szűkítik a menükínálatot, illetve többféle köretet ajánlanak az étlapon.


A vendéglátóhelyek hónapok óta kénytelenek szembenézni több nehézséggel is. Az igény ugyan megnövekedett szolgáltatásaik iránt, a beszerzési lánc azonban akadozik, az élelmiszerárak szinte napról napra emelkednek. Az Ukrajna ellen indított orosz háború csak tovább rontott a helyzeten: emelkednek az energiaárak, és világszinten hiánycikké válhat a gabona, a kukorica, a szójabab.

Nem látni a végét

Az Egyesült Államokban az élelmiszerárak tavaly átlagosan 7,9 százalékkal emelkedtek. Ezen belül a csirke drágult ugyan, de még mindig nem olyan mértékben, mint a marha vagy a hal. Ez eleve nehéz helyzetbe hozza a tengeri ételekre specializálódott éttermeket és a steakhouse-okat.

Egyre inkább arra kényszerülnek, hogy

az egyes fogások mellett nem konkrét ár, hanem napi ár vagy piaci ár szerepeljen.

Máskülönben az étlapot akár hetente újra kellene nyomtatni, hogy lépést tartsanak a beszerzési árak kiszámíthatatlan növekedésével.

Kreatív megoldások

A CNBC-nek nyilatkozó Jessica Dinglasan, egy Long Beach-i halétterem tulajdonosa példaként elmondta: a lepényhal fontja ma 30 dollárba kerül, ami

pont a duplája az egy évvel ezelőttinek.

A nagy kiszerelésű repceolajért, amit a sült krumplihoz használnak, a tavalyi 19 dollár helyett már 42 dollárt kérnek. Persze az is világos, hogy ha meg akarja tartani a vevőkörét, az árrésből származó különbséget nem terhelheti teljes egészében a vendégeire.

A főként marhasteaket kínáló éttermeknél máris megfigyelhető, hogy az árérzékenyebb vevők

kisebb adag húst rendelnek.

Az éttermi menük tervezésével foglalkozó Menu Engineers cég azt javasolja, hogy ajánljanak többféle köretet az étlapon, hogy a vékonyabb pénztárcájú vendégek se távozzanak félig telt gyomorral.

Az emberek átlagosan 90 másodpercet töltenek a menü tanulmányozásával rendelés előtt, ezért fontos, hogy az étlap informatív, de gyorsan áttekinthető legyen. Érdemes a menü szűkítésében is gondolkodni az új helyzet, új árak, új beszerzési lehetőségek függvényében, a biztonságra és a vendégek elégedettségére törekedve.

Ne hagyd ki!