Problémák sora jellemezte az európai légi közlekedést tavaly. Minden gond továbbra sem oldódott meg, azonban egyértelműen jobb a helyzet a szektorban, mint 2022 nyarán volt. Viszont szinte biztos, hogy továbbra is magasan maradnak a repülőjegyek árai.
Nem oldódott meg minden probléma az európai légi közlekedésben
A CNBC által megkérdezett szakértők szerint különleges körülmények vezettek az utazási káoszhoz tavaly az európai légi közlekedésbe. Azonban a problémák nagy részét mára maga mögött hagyta az ágazat.
A Portfolio megjegyzi, 2022-ben a világjárvány okozta korlátozások feloldására nem voltak teljesen felkészülve Európa légikikötői. A tavaly nyári csúcsforgalom kezdetével zűrzavar alakult ki a légi közlekedésben. A repülőterek utasforgalmi korlátozásokkal próbálták kezelni a helyzetet, ami járatok törléséhez vezetett.
Az európai légiforgalmi irányító szervezet, az Eurocontrol jelezte, erős forgalomra készülnek idén nyáron. A népszerű úticélok pedig továbbra is ki vannak téve előre nem látható zavaroknak, például sztrájkoknak, vagy a kedvezőtlen időjárásnak.
Egyébként a szakértők továbbra is magas repülőjegyárakra számítanak. A jegyek átlagos árszintje 36 százalékkal emelkedett májusra éves alapon. A növekedést leginkább azzal magyarázzák, hogy megugrottak a légitársaságok költségei. Például a pilóták és az utaskísérők is magasabb fizetést kérnek, valamint többet kell fizetni a karbonemisszió miatt is.
Fapadosok felszálló ágban: beindult a Wizz Air és a Ryanair
Az adatok azt mutatják, a légi közlekedés kezd magára találni a világjárvány után. A Ryanair májusban 17 millió utast szállított, ami az eddigi legmagasabb szám egy hónap alatt. Ez több mint 10 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Az utazók létszámának növekedése 1,4 milliárd eurós (516 milliárd forint) nyereséget hozott az ír diszkont légitársaságnak. Céljuk, hogy ebben a pénzügyi évben további 10 százalékkal növeljék az utasok számát.
Eközben a Wizz Air közölte, az ötödik hónapban valamivel több mint ötmillióan utaztak repülőgépein, ami 22,1 százalékos növekedést takar 2022 májusához képest.
Mindemellett a Heathrow repülőtéren az év első három hónapjában 74 százalékkal nőtt az utasok száma 2022 január-márciusához képest. Ennek ellenére 139 millió font (63 milliárd forint) korrigált veszteségük volt ebben az időszakban.
A Ryanair közölte, májusban több mint 94 ezer járatot üzemeltetett. Azonban 300-nál is többet kellett törölniük a légiforgalmi irányítók európai sztrájkjai miatt, ami mintegy 54 ezer utast érintett. De így is 94 százalékos kihasználtsági rátáról tudnak beszámolni, szemben az egy évvel korábbi 92 százalékkal. A Wizz Airnél májusban 90,2 százalékos volt a kihasználtsági faktor.