Fiatal, szőke hajú nő mentális problémákkal küzd egy takaró alatt, mert a hírek szétstresszelik az agyát

Ukrajnában háború dúl. Bár sokak életét közvetlenül nem befolyásolják a szomszédban zajló események, a vérontásról, harcokról, az életükért menekülő embertársainkról szóló hírek mindenkit megviselnek, ha máshogy nem is, mentálisan biztosan. Cikkünkben megosztunk néhány tanácsot, melyek segíthetnek megnyugtatni háborgó elmédet.



Az ilyen gondterhelt időkben kulcsfontosságú, hogy tájékozódjunk az aktuális fejleményekről, szakértők szerint azonban a túl sok traumával kapcsolatos hír befogadása számos mentális egészségügyi problémához vezet, beleértve a depressziót, a szorongást és a poszttraumás stressztüneteket.

Könnyen előfordulhat, hogy anélkül teszed ki magad ilyen híreknek, hogy észrevennéd, pusztán azzal, hogy mindennap pörgeted a közösségi média platformokat. Felmerül a kérdés, hogyan őrizheted meg mentális jólétedet úgy, hogy közben tájékozott maradsz? Nézzük, mit tanácsolnak a szakértők!

Hírösszefoglalók vizuális tartalmak nélkül

Egy hangfájl vagy egy videó tartalma csontig hatolhat: ha valaki más szenvedését hallod vagy látod, az súlyosan megzavarhatja a pszichédet. Jacqueline Sperling klinikai pszichológus és a Harvard Medical School oktatója azt javasolja, lehetőség szerint olyan hírösszefoglalókból tájékozódjunk, amelyek nem tartalmaznak képeket, videókat vagy hangfájlokat.

A szakértő szerint azzal is minimalizálhatjuk az új információk káros hatását, ha hírfogyasztásunkat napi néhány, előre meghatározott pillanatra korlátozzuk (például egyszer reggel és egyszer este).

Ezt a praktikát még hatékonyabbá lehet tenni azáltal, ha a kijelölt időszakokban a hírolvasással töltött időt is behatároljuk, így elkerülhető az úgynevezett „doomscrolling”. A doomscrolling angol kifejezés, amit akkor használnak, ha valaki egyszerre temérdek negatív hírt olvas el különböző hírportálokon és közösségi felületeken.

Egy hírt csak egyszer

Dana Rose Garfin, az Irvine-i Kaliforniai Egyetem adjunktusa több mint 13 évet töltött annak kutatásával, hogy a traumáknak való kitettség miként hat a fizikai és mentális egészségre. Kifejtette, a hírügynökségek hajlamosak ugyanazt az információt újra és újra lehozni, ami bizonyos emberek számára egyáltalán nem előnyös.

Azt javasolja, hogy kapcsold ki a tévét, vagy válts másik csatornára, ha észreveszed, hogy egy olyan hírt közölnek, amit már hallottál. Véleménye szerint a naprakészség érdekében előnyösebb egy megbízható forrásból merítkező napi hírpodcastet hallgatni, továbbá egyetért Sperling ajánlásaival, melyek szerint kerüljük a képeket, videókat. Garfin szerint az mentális egészségünk megőrzése érdekében naponta maximum 20-30 percet töltsünk hírek olvasásával.

Ne hanyagold el magad

Garfin állítja, teljesen normális, ha valaki szomorúságot és aggodalmat érez az ukrajnai helyzet miatt. Az ilyen nehéz időkben fontos, hogy rendszeresen elvégezd öngondoskodási gyakorlataidat.

Ez nagyjából azt jelenti, hogy aludj és mozogj eleget, maradj kapcsolatban barátaiddal és családtagjaiddal, és végezd el azokat a gyakorlatokat, amelyek megnyugvást hoznak számodra. Legyen szó akár a meditációról, jógáról, imádkozásról vagy egy jó sorozat-maratonról.

 Önkénteskedés, adományozás

A stressz csökkentésének és a mentális egészség javításának egyik módja az, ha a szabadidőd egy bizonyos hányadát jótékonykodással töltöd. Ez magába foglalja az önkénteskedést, adományozást, de igazából bármit, amivel segíthetsz embertársaidon – jelen esetben például az ukrán menekülteken.

Sperling elmagyarázta, hogy ezek a tevékenységek segíthetnek csökkenteni a tehetetlenség érzését, ami oly sok embert gyötör a szomszédban és a határokon tapasztalt káosz miatt.

Röviden: a segítségnyújtás pozitívan hat a mentális állapotunkra. Ezzel Garfin is egyetért.

Nagyon sok ember jobban érzi magát, ha segíthet másoknak a nehézségek idején

-mondta Garfin.

The Conversation

Ne hagyd ki!