Jól látszik a friss adatokon, mennyire megváltoztatták az árstopok és az ársapkákkal kapcsolatos hírek a magyarok vásárlási szokásait. Kiderült az is, hogyan változott a hatósági áras termékek iráni kereslet a kedvezmény bevezetése után, az árcsökkentést megelőző hónapokhoz képest.
7+2 termék ársapka alatt
Tavaly február 1-jétől néhány élelmiszernél visszaállíttatta a 2021. októberi árakat a kormány. A döntést a rendkívüli drágulással és a családok védelmével indokolták. Először 2022. május 1-jéig hirdettek árstopot, amely a következő termékekre vonatkozott:
- kristálycukor,
- BL-55-ös búzafinomliszt,
- napraforgó-étolaj,
- sertéscomb,
- csirkemell,
- csirkefarhát, csirkeszárnyvég és
- a 2,8 százalékos UHT-tej.
Azóta többször meghosszabbították az ársapkák időtartamát, például az időközben kitört ukrajnai háborúra, pontosabban annak a gazdasági hatásaira hivatkozva. Sőt, november 10-től kiterjesztették a tojásra és a burgonyára is. Jelenleg idén április 30-ig vannak biztosan érvényben.
Sokkal több ársapkás terméket vásároltunk
A NielsenIQ a 24.hu-nak küldött kutatásából kiderül, minden árstopos élelmiszer-kategóriánál megugrott a kereslet az ársapkák meghosszabbítását megelőző időszakban. Vagyis a lakosság be akart spájzolni, amíg kedvezményesen juthatnak az árucikkekhez. A legtöbb árstopos terméket tavaly áprilisban vásárolták a fogyasztók, akkor éves alapon például
- 80 százalékkal több napraforgóolaj,
- 83 százalékkal több kristálycukor és
- 85 százalékkal több 2,8%-os UHT tej fogyott.
Néhány hónap később is kiugró értékeket hozott. Például ársapkás tejből júliusban majdnem 140 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban.
Összességében tavaly február és december között a búzafinomliszt forgalma 14 százalékkal, a kristálycukoré 27 százalékkal, a napraforgóolajé pedig 22 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához képest a kiskereskedelemben. A 2,8%-os tartós tejnek ezalatt 82 százalékkal emelkedtek az eladásai.
Ezekkel ellentétben az érintett húsok forgalmában inkább csökkenés tapasztalható a kilogrammban mért vásárlási mennyiségben. A csirkemell értékesítései 7 százalékkal csökkentek, a sertéscombé pedig 1 százalékkal. Kivételt jelent a csirkefarhát 8 százalékos forgalombővülése a vizsgált időszakban.
A tojás eladásai az árstop ellenére 12 százalékkal maradtak el novemberben és decemberben az egy évvel korábbi számoktól, viszont a burgonyáról nem tesznek említést.