Japán népessége csökken, ráadásul az ázsiai országban egyre kevesebben dohányoznak. Oroszország ezzel szemben a világ negyedik legnagyobb dohánypiaca, valamint a Japan Tobacco lmeghatározó piaca az eladások 12 százalékával, 20 százalékos üzemeltetési haszonnal.
A cég Oroszországban négy üzemben négyezer embert foglalkoztat.
Várakozó álláspont
Az orosz invázió után nem sokkal a Japan Tobacco leállította a termelést az ukrán Kremencsukban lévő gyárában, és közölte, hogy ottani 900 alkalmazottja biztonságban van.
Márciusban pedig bejelentették, hogy az orosz leányvállalat felfüggeszti a beruházásokat, a marketinget, és elhalasztja egy elektromos cigaretta piacra dobását Oroszországban.
Ugyanakkor a gyártás folytatódik,
de adott körülmények között akár azt is készek leállítani.
Más japán cégek is várakozó álláspontra helyezkedtek Moszkvával kapcsolatban.
A Mitsui & Co és a Mitsubishi Corp egyelőre megtartja részvényeit az orosz LNG-projektben, amiből a Shell például már bejelentette, hogy kilép.
A Japan Tobacco az egyik legnagyobb orosz adófizető. Az orosz állam adóbevételének 1,4 százaléka a JT-től származott 2020-ban.
A riválisok már döntöttek
A társaság részvényeinek értéke 5 százalékot esett az orosz invázió óta, amelyet Moszkva különleges katonai műveletnek nevez.
A JT profitjának 75 százalékát fizeti ki, ami kiugró a japán vállalatok átlagos 30 százalékához képest. Ez körülbelül
100 milliárd jen (280 milliárd forint) éves bevételt jelent a japán kormány számára
a Reuters becslése szerint.
A Japan Tobacco a világ harmadik legnagyobb cigarettaforgalmazója. Elemzők szerint előbb-utóbb kénytelen lesz otthagyni Oroszországot, miután a nagy márkák is mind kivonulnak. A British American Tobacco, a Philip Morris és az Imperial Brands már bejelentette távozását, az oroszországi üzleti kilátások pedig egyre romlanak.