Mindeközben az EU harcon az ízesített dohánytermékek ellen

Egyre több fogy a hevítéses dohánytermékekből, miközben visszaszorulóban van hazánkban a hagyományos dohányzás. Viszont ha összességében nézzük a piacot, nem csillapodik a dohányzási kedv.


Nő a hevítéses dohánytermékek piaca

2019 tavaszától folyamatosan nő a hevítéses dohánytermékek fogyasztása hazánkban, miközben ha lassan is, de egyre kevesebb hagyományos cigarettát vásárolunk a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) adatai szerint – írja a 24.hu.

2020 januárjában 38,3 millió szál hevítésre szánt dohányterméket adtak el Magyarországon, azonban idén júliusban ennek nagyjából a hatszorosát, 229,3 millió szálat. Éves összevetésben 2020-ban 802 millió szál, 2021-ben 1594 millió szál, 2022 első hét hónapjában pedig 1446 millió szál alternatív termék fogyott.

Viszont hagyományos cigarettából 2020 első hét hónapjában 4,438 milliárd szálat adtak el, 2021-ben ugyanebben az időszakban 3,968 milliárd szálat, az idén pedig 3,836 milliárd szálat. Emellett a finomra vágott fogyasztási dohány piaca is csökkent Magyarországon, hiszen két év alatt 10 százalékkal kevesebbet értékesítettek belőle.

Erős a piac

A statisztikákból azonban kitűnik, hogy összességében a dohánypiac nem esett vissza. Ha összeadjuk a hagyományos cigaretták, a finomra vágott fogyasztási dohány és a hevítéses dohánytermékek fogyasztását, nincs nagy különbség az elmúlt három év adatai között.

A dohánytermékek mindeközben jelentősen drágultak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint az előző év azonos időszakához képest mostanra 9,9 százalékkal nőtt a dohányáruk árszintje, de egyes termékek esetében ennél is nagyobb az emelkedés. Amíg egy 20 darabos Multifilter cigaretta tavaly júliusban 1690 forintba került, egy évvel később 1980 forintot kellett adni érte, ami 17 százalékos árnövekedést jelent. Ugyanakkor a Sopianae ára csak 90 forinttal ment feljebb. Ugyanebben az időszakban egy 40 grammos Pall Mall cigarettadohány 2260 forintról 2500 forintra drágult, ami szintén több mint 10 százalékos drágulás.

A hevítéses dohánytermékek árváltozásáról nem vezet statisztikát a KSH, de piaci információk szerint abban a kategóriában körülbelül 20 százalékos áremelkedéssel lehet számolni.

Belenyúlhat a dohánytermékek kínálatába az Európai Unió

Arról is írtunk, hogy az Európai Unió 2014-ben fektetett le a máig érvényes dohányirányelvét, amely szerint a meghatározó, jellegzetes ízesítésű dohánytermékek forgalmazása tilos. Tehát nem lehet olyan termékeket értékesíteni, amelyek ízesítése elfedi a dohány természetes ízét – ez lett például a mentolos cigik veszte.

A törvény csak a hagyományos cigarettákra és a vágott dohánytermékekre vonatkozott ezidáig. A szabályzat értelmében más termékek is bekerülhetnek a tilalmi körbe, amennyiben a terméktípus dohánypiaci részesedése eléri a 2,5 százalékot. A hevítéses dohánytermékek esetében ez megtörtént, hiszen Magyarországon igen nagyot nőtt az arányuk, ezért Brüsszel kiterjesztené azokra is a tilalmat.

Ha a javaslat a jelenlegi formájában lép életbe, akkor a dohányhevítő eszközök forgalmazhatók maradnak, azonban megszűnhet több, azokhoz kifejlesztett, hevítésre szánt dohánytermék. A korábbi hírekkel ellentétben azonban nem mindegyik, amelyik ízesítést tartalmaz, hanem amelyek aromája elfedné a természetes dohányízt.


The Conversation

Ne hagyd ki!